Bij 69 procent van de opdrachtgevers staat loyaltymarketing hoog op de agenda, maar bij de helft ontbreekt het nog aan een loyaliteitsstrategie. Ook vindt 59 procent van de marketeers het kennisniveau op het gebied van loyaltymarketing bij de gemiddelde marketeer onvoldoende. Zo blijkt uit de ‘DM Barometer Special: de stand van loyalty’ van DDMA, Nima, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.
Vier keer per jaar voert DDMA onderzoek uit onder de eigen leden en de lezers van Tijdschrift voor Marketing. Dit kwartaal stond het onderwerp loyaltymarketing centraal.
‘De crisis heeft ervoor gezorgd dat bedrijven de loyaliteit van klanten eindelijk niet meer als vanzelfsprekend beschouwen. Het managen van klantloyaliteit staat voor een grote inhaalslag’, aldus Rik Luttmer, Loyalty Director bij Dunck.
Gezien het feit dat het onderwerp door opdrachtgevers belangrijk wordt gevonden, is het opvallend dat de loyaliteitsstrategie vaak nog ontbreekt. Bij 62 procent zijn de uitgaven van de opdrachtgevers hoger dan de uitgaven voor behoud. Bij 29 is dit andersom.
Toch zegt 47 procent meer uit de geven aan het behoud dan de afgelopen jaren het geval is. Ook is bij 57 procent een vast bedrag ingeruimd voor loyalitymarketing.
Erik van Essen, Managing Director bij Air Miles: ‘Logisch dat er een stijgende trend is aan uitgaven aan behoud van bestaande klanten. Ik denk zelf dat die stijgende trend door zal zetten. Investeringen in bestaande klanten loont. Met name als die investeringen gepaard gaan met kennisopbouw over klanten en dat die kennis over klanten doorvertaald wordt naar activiteiten die continu geëvalueerd worden zodat er een lerende organisatie ontstaat.’
Lees het uitgebreide artikel over de uitkomsten van het onderzoek op marketingonline.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!