Premium

Ster stapt weer af van één vaste prijs voor alle adverteerders

Ster presenteert commerciële beleid voor 2019. Er komen drie categorieën prijzen in plaats van één tarief.

Frank Volmer tijdens de Ster-presentatie in Hilversum
Ster

Ster-directeur Frank Volmer presenteerde vandaag op het Mediapark in Hilversum het commerciële beleid voor 2019 wat hier en daar afwijkt van de koers die precies een jaar geleden werd aangekondigd en per 1 januari van dit jaar van kracht is. De maatregelen waren drastisch: vaste prijzen voor alle adverteerders - ongeacht hoeveel er wordt ingekocht, de bemiddelingskorting van 15 procent en eventuele kick-backs zijn daar al in verwerkt en het aantal inkoopdoelgroepen wordt sterk vereenvoudigd.
 

Drie categorieën

Ster gaat vanaf 2019 werken met drie categorieën en dus niet meer met een vaste prijs voor alle adverteerders. Volmer: ‘De meeste kritiek kwam er op het feit dat er geen enkel verschil was tussen grote en kleine adverteerders. Dat gaan we iets aanpassen en we komen met een staffel van 500.000. Zodra je 500.000 besteedt op tv, radio en online ga je daarna een lager tarief betalen over je prijsniveau. Als je dat nog een keer doet ga je wederom een lager tarief betalen zonder dat je contracten hoeft te sluiten.’

Een knieval wil Volmer het niet noemen. ‘Wij hebben vorig jaar al heel veel elementen radicaal veranderd. Dit is meer het finetunen van het beleid en zorgen dat het voor alle adverteerders past. Ook voor het middensegment. Vooral in die groep is voor Ster nog veel werk aan de winkel.’

Een ander nieuw punt is een prijs- en plaatsgarantie. Als je voor de initiële intekendatum inkoopt, dan word je niet meer geconfronteerd met de marktindexen die vaak op het laatst nog wijzigen.

'Meer evolutie dan revolutie RTL'

Ster heeft in ieder geval gezorgd voor een trend in de markt waarbij steeds meer partijen erover denken de bureaucommissie van 15 procent af te schaffen. RTL is als eerste om. Volmer reageert: ‘Ik zie het bij RTL meer als een evolutionair proces, waar het bij ons revolutionair was. Die 15 procent is ook een stap, maar het is wat anders dan zorgen dat je echt transparant bent, maar het is zeker mooi dat RTL volgt.’

Contextual advertising door AVG

Volmer onthulde tijdens het event ook dat Ster gaat experimenteren met contextual advertising. Een antwoord op de inventory die je niet met cookies kunt verzilveren als gevolg van de AVG, legt Volmer uit. ‘Een antwoord is cookieloos op basis van SKO-cijfers, het andere is contextual advertising: op basis van de ondertiteling van programma’s en Teletekstpagina 888 wordt tekst bepaald met behulp van machine learning. De tool ziet bijvoorbeeld bij het programma ‘Hoe heurt ’t eigenlijk’ van Jort Kelder de woorden kroonluchter en kasteel en zoekt de samenhang. Dan komt ie uit bij luxe interieurs en daar kan je een pre-roll op uitserveren van een fabrikant van luxe interieurs.’

Inkopen op YouTube

Tot slot is er nog de vraag wanneer er nou eindelijk NPO content via Ster is in te kopen op YouTube. Volmer: ‘De situatie is nog ongewijzigd. De verwachting is dat we het op heel korte termijn gaan doen, maar dat zei ik precies een jaar geleden ook. NPO gaat nu wel YouTube-kanalen inrichten op allerlei thema’s, dus ik denk dat we eind dit jaar van start kunnen. ‘We nemen het wel voor 2019 in het beleid mee.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie