Ster begint met ondertiteling reclame

De Ster-blokken op de NPO worden per 1 januari ondertiteld.

Ster is begonnen met het ondertitelen van alle commercials in de blokken op de drie tv-zenders. Volgens directeur Frank Volmer wil Ster hiermee een bijdrage leveren aan het toegankelijker maken van reclame op televisie. 'We vinden het belangrijk om alles wat op de publieke omroep wordt uitgezonden voor iedereen in Nederland toegankelijk te maken. Met het ondertitelen van commercials zetten we hiervoor een grote stap in de goede richting: we bereiken een doelgroep die voorheen reclames minder goed kon volgen.'

Dat gaat dan om de naar schatting ongeveer 1,5 miljoen doven en slechthorenden in Nederland. Bijna de helft van hen maakt wel eens gebruik van teletekstpagina 888, die de ondertiteling van tv-programma's laat zien.

Ster liet SAMR eerder vorig jaar onderzoeken hoe ondertiteling van reclame zou vallen. Ruim de helft (55 procent) van de respondenten (18+) staat daar 'zeer positief' tegenover. Van de doven en slechthorenden is twee derde zeer positief. Ook voor merken moet ondertitelde reclame goed uitpakken. 'Een commercial met ondertiteling heeft namelijk een groter bereik en verduidelijkt de boodschap.'

Ster kondigde de ondertiteling van commercials vorig jaar oktober aan tijdens een Screenforce-event, samen met het schrappen van cookies

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie