Ster heeft aangekondigd om met ingang van 2020, volledig over te gaan op cookieloos adverteren op al haar platformen. In het tijdperk waarin data hét nieuwe goud is en bedrijven struikelen over hun verzameling data op zolder, lijkt dit een opmerkelijk standpunt. Tijd om de balans eens op te maken rondom dit onderwerp.
Door Sebastiaan Landwaart
Het is geen verrassing dat de Europese AVG een knauw geeft aan de data verzamelaars van deze wereld. Het wordt ze immers aanzienlijk moeilijker gemaakt om data van klanten en/of gebruikers te verzamelen.
De verplichte ‘nee-nee sticker’ op hun platform-voordeur dwingt consumenten om zich met veel geklik over de virtuele hindernisbaan die ‘Data en Privacy statement’ heet te manoeuvreren richting de content van websites. Hierdoor valt er simpelweg al veel van de data-wagen. Want waar zegt de consument, als leek, nu precies ja en/of nee op?
Niet de standaard voor Jan Modaal
Exact, ze hebben geen idee. Vanuit onze marketingbubbel projecteren we ons kennisniveau vaak op de rest van de wereld – dit is natuurlijk niet de standaard voor Jan Modaal. Want privacy wordt doorgaans nog gezien als het fysiek wel of niet kunnen zien van de ander.
Maar in een tijdperk waarin de tijd die online wordt besteed door het dak gaat, is dit natuurlijk achterhaald. Als men zich online beweegt, wordt door allerlei datapunten uit gedrag bepaald wie die persoon is. En ja, het wordt ook tijd dat consumenten zich daar in toenemende mate bewust van worden.
Ik kan me daarnaast niet geheel aan de indruk onttrekken dat de set aan regels rondom data extra voordeel biedt aan de GAFA partijen (Google, Apple, Facebook, Amazon). Hun primaire aanbod lijkt altijd serviceverlenend, maar in een aantal gevallen is data van vergelijkbaar belang voor inkomsten. Ze kunnen dit op grote schaal verzamelen en hebben veel meer resources om te kunnen voldoen aan regelgeving. Het zijn van één van de voornaamste marktpartijen, is de prijs die ze daarvoor betalen.
Ster als het braafste jongetje van de data-klas
Terug naar de data en de veranderingen daarbinnen. Dat hierin door Ster de sprong wordt gewaagd naar content/contextuele bepalingen in targeting, is helemaal niet gek. Want content/context zegt tenslotte wél iets over de lezer, zonder dat je de lezer daadwerkelijk hoeft te kennen.
Ster baseert de targetingkeuzes op basis van haar eigen contentkwalificaties. Tel daarbij het volledig beperken van data-deling op en zie daar: Ster als het braafste jongetje van de data-klas. Wat ook wel is te verwachten, van een semi overheidsinstelling.
Het is voor Ster een veilige keuze om dataverzameling gewoon helemaal niet meer toe te staan, ze vermijdt daarmee alle risico’s en neemt mogelijk teruglopende inkomsten voor lief. Maar met de visie van minister Slob op een reclamevrij domein, is dit slechts een ongemak van korte duur?
Sebastiaan Landwaart is Digital Director Vizeum
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!