Hoewel verleden week de mussen nog net niet van het dak vielen en de herfst nog maar nét is begonnen, kunnen we stiekem niet wachten om alvast vooruit te kijken naar de laatste maanden van dit jaar. Hoe ziet het najaar er bij de NPO uit? Welke topprogramma's en -evenementen staan ons in november en december te wachten? En welke kansen zijn er voor jouw merk?
Een sterk begin van het najaar
Zonder terugblik, geen vooruitblik: de NPO is na een sterke zomerprogrammering het najaar goed begonnen met publiekstrekkers als Wie is de Mol?, Zondag met Lubach en Beste Zangers. Sinds eind augustus worden er ook weer zaken gedaan in het populaire Van onschatbare waarde en vervolgt Arthur Brand zijn zoektocht naar gestolen en verloren gewaande kunst in De Kunstdetective.
Naast deze terugkerende successen maakte de NPO plaats voor nieuwe programma’s, zoals De Vooravond, Commando’s en Paradijs Canada, én natuurlijk voor sport met de Tour, Eredivisie en Nations League. Al met al resulteerde deze programmering in mooie kijkcijfers en een sterke top 10 best bekeken programma's voor de eerste drie weken van september (doelgroep 25-67):
Top 10 programma's | Zender | Gem. aantal kijkers | |
---|---|---|---|
1 | Wie is de Mol? | NPO 1 | 2,1 miljoen |
2 | Journaal extra | NPO 1 | 1,5 miljoen |
3 | Voetbal Nations League: Nederland-Polen | NPO 1 | 1,2 miljoen |
4 | Zondag met Lubach | NPO 3 | 1,2 miljoen |
5 | Voetbal Nations League: Nederland-Italië | NPO 3 | 1,1 miljoen |
6 | Beste Zangers | NPO 1 | 1 miljoen |
7 | Journaal 20 uur | NPO 1 | 1 miljoen |
8 | Voice Senior: the blind auditions | RTL 4 | 1 miljoen |
9 | Voetbal Nations League: Rust | NPO 3 | 994 duizend |
10 | Dit was het nieuws | NPO 1 | 970 duizend |
Bron: Stichting Kijkonderzoek (SKO), 31 augustus - 20 september
Ook Ster lanceerde iets nieuws: een uniek najaarsaanbod. Goed om te weten: ook in november en december is dit aanbod nog steeds geldig. Zet je minimaal een kwart van je radio- en/of televisiecampagne(s) in bij Ster? Dan krijg je 10% extra korting!
November, koopmaand
Deze sterke start zet de publieke omroep de rest van het jaar door: NPO Radio belooft in november veel moois met onder meer de Evergreen Top 1000 en de FunX DiXte 1000 en het lijkt een fantastische tv-maand te worden met Floortje blijft hier, Pauw Komt Binnen, Project Rembrandt en Sterren op het Doek. En dat is niet alles!
Als kers op de taart keert in november ook Ali B op Volle Toeren terug; een programma dat voor het laatst in 2016 op de buis was. Ali B koppelde hedendaagse rappers aan echte coryfeeën als Willeke Alberti, Lenny Kuhr en Henny Vrienten. Na vier jaar is het programma terug; dit keer op NPO 1. Welke bekende gezichten elkaars nummers zullen coveren, is nog even een verrassing (alleen het duo Syb van der Ploeg (De Kast) en rapper Mula werd al bekendgemaakt) - des te meer reden om straks voor de buis te kruipen!
Naast deze fantastische programmering is november natuurlijk ook het startschot voor de feestdagen: Sinterklaas zal op een geheime locatie aankomen in ons land, de speelgoedgidsen vallen op de mat en als ultieme voorbereiding op de cadeautjesgekte zijn er natuurlijk dé koopjesdagen van het jaar: Singles Day, Black Friday en Cyber Monday. Een hele mooie kans voor merken om zichzelf in de kijker te spelen. Speciaal voor deze shopdagen hebben we daarom een mooi aanbod.
Een sterk najaar, een sterke afsluiting
In december is het dan zover: het begin van een maand vol feestdagen! Deze trappen we direct goed af met de start van de Top 2000-stemweek én natuurlijk met pakjesavond. Een avond die traditiegetrouw voorafgegaan wordt door het populaire Sinterklaasjournaal, waar in 2019 gemiddeld 1 op de 4 kinderen naar keek.
In deze maand zijn er tevens volop terugkerende successen, zoals de Top 2000 Quiz en de Slimste Mens, maar ook nieuwe programma’s, zoals Het Museum van Nederland en Klassen. Daarnaast liegt de programmering in de kerstvakantie er niet om: we zien onder meer Een Huis Vol en 3FM Serious Request: The Lifeline terug en natuurlijk wordt er weer geschaatst tijdens het NK Afstanden in Heerenveen.
Voor kinderen is er ook genoeg te beleven in de kerstperiode: op Zapp(elin) start na Sinterklaas een nieuwe kerstserie, Rudy’s Grote Kerstshow, en wordt er weer gezocht naar de beste baktalenten in de CupCakeCup. Meer weten? Bekijk ons speciale winterpakket hier en wie weet ligt jouw product straks onder de boom!
Bij een sterk najaar hoort een sterke afsluiting. Traditiegetrouw knallen we natuurlijk écht het jaar uit met de lijst der lijsten op NPO Radio 2. Vorig jaar was de Top 2000 goed voor maar liefst 8,2 miljoen luisteraars, 5,5 miljoen kijkers en 2,9 miljoen online bezoekers: een miljoenenpubliek binnen handbereik.
Op onze website vind je de speciale Top 2000-pakketten én een gastblog van Top 2000-dj Wouter van der Goes. Hij blikte alvast vooruit en sprak het voornemen uit om er de ‘mooiste, beste en vrolijkste editie ooit van te maken’. Dat belooft wat!
Horen of zien we jouw merk dit najaar?
Ook in november en december staat NPO-programmering garant voor een enorm bereik. Met het najaarsaanbod en onze Black Friday-. Sinterklaas-, Winter- én Top 2000-pakketten zijn er unieke kansen voor jouw merk! Horen of zien we je straks terug rondom deze mooie programmering?
Meer weten of direct actie ondernemen? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze accountmanagers!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!