Ster in het eerste half jaar 25 miljoen euro moeten inleveren ten opzichte van de eerste helft van 2019. Dat is een daling van 26 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
In de eerste helft van 2019 werd er vorig jaar 96,75 miljoen euro omgezet. Dit jaar was dat 71,5 miljoen euro.
Reclamebestedingen op tv en radio daalden in de eerste helft van 2020, online stegen de bestedingen wel: met 37 procent.
Geen sportzomer
Er waren minder reclamebestedingen door de coronacrisis. Branches als de reisindustrie en de horeca vonden het niet gepast om te adverteren. Ook grote adverteerders maakten een pas op de plaats. Ster heeft daarop een deel van de reclametijd die onbenut bleef, gratis beschikbaar gesteld aan brancheorganisaties en belangenvereniging. Daar werd volgens Ster veel gehoor aan gegeven.
Door de pandemie vielen er grote evenementen weg als het Eurovisie Songfestival, het EK voetbal en de Olympische Spelen. Volgens algemeen directeur Frank Volmer zou de sportzomer goed geweest zijn geweest voor 10 à 15 miljoen euro additionele inkomsten, afhankelijk van het succes van Oranje.
Groei online
Vorig jaar bracht online reclame in het eerste half jaar – in de vorm van banners en online video op alle online kanalen van de NPO – 2,2 miljoen euro op. Dit jaar is dat 3 miljoen euro, een groei van 37 procent. In januari 2020 is Ster volledig overgestapt op cookieloos adverteren.
Eerder deze maand werd bekend dat mediaminister Slob online reclame op de NPO-kanalen helemaal wil afschaffen per januari volgend jaar, tot grote teleurstelling van Ster en adverteerdersbond bvA.
Beter tweede halfjaar
In de loop van de maanden zijn bedrijven teruggekomen bij Ster en zijn er nieuwe klanten bijgekomen. Voor de tweede helft van het jaar kijkt Volmer uit naar een sterk presterende publieke omroep met evenementen als de Tour de France die vooralsnog lijkt door te gaan, de start van het nieuwe voetbalseizoen in de eredivisie en aan het einde van het jaar de Top 2000, al dan niet met Top 2000 café. ‘De verwachting is dat de NPO hiermee kan rekenen op zeker 30 procent van de kijk- en luistertijd in Nederland (doelgroep 25-67).’
Ster introduceert daarmee meteen een najaarsaanbod. Klanten die van september tot en met december dit jaar minimaal 25 procent van hun tv- en radiocampagnes bij Ster inzetten, ontvangen een beloning van 10 procent. Deze korting is toegankelijk voor elke klant, laat Volmer weten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!