2015 lijkt definitief 'mobile' te gaan worden. Managers lijken dit niet altijd in te zien. Het gericht inzetten van mobile marketing lijkt een latente behoefte. De link tussen retail en mobile lijkt ook maar nauwelijks te worden gelegd. Het is niet de mobile marketing - en het flauw inzetten van wat apps en mobiele sites-, het is de revolutie in gedrag. Vooral de retail dient hier direct op te reageren.
Mobility als key to success
Zelf heb ik het mobility-gedrag van de mobile gebruiker in 2011 in kaart gebracht in mijn Handboek Mobile Marketing. Het was een 'lastig' boek; de marketeer had een boek over mobile applicaties en succesfactoren verwacht, ik schreef een boek over het strategisch doorgronden en betrekken van de mobile consument in campagnes. Middels versus strategie & tactiek dus. Mobile is de revolutie in klantgedrag. Het is snel, beweeglijk en real time. De enige relevantie op mobile is real time. We hebben mobile en mobile marketing eigen lijk nooit goed begrepen. We boden een mobile site aan - met minder opties dan de volledige site - en massaal werden branded mobile apps op de markt gegooid. Veelal met grote negatieve impact op de relatie met de organisatie en het merk. Wij zijn niet warm te maken met een app die niet verder komt dan wat productinformatie en een beperkte functionaliteit. Wij willen een usable, real time, snelle app die omgevingsrelevant is en een duidelijke zakelijke relatie opbouwt. Het sociale aspect speelt op de mobile nog meer een rol dan dat wij altijd hebben gedacht. Social mobile dus. De mobiele apparaten zijn deels van ons 'social life'.
Retail en de digital mobile omnivore
Deloitte Digitaal toont - op basis van cijfers van eMarketer.com, april 2014 - dat via de mobile meer wordt gedeeld dan via radio en print. Het mobile dataverkeer zal in 2018 drie keer zo hoog zijn als in 2015. Daar ligt een uitdaging voor diverse partijen.
Commerce en conversie
Net zo opvallend is de groei in commerce. E-commerce lijkt vooral m-commerce te worden. Meer verkoop via smartphone en tablet dus. De groei zou eind 2014 (Holiday season) 43% zijn waar het gaat om m-commerce. E-commerce groeit nog door, maar minder hard. Ook hier dienen we de cijfers te relativeren omdat het enerzijds kannibaliseert, anderzijds blijven het percentages. Ook het koopgedrag iOS versus Android blijft gelijk. IOs gebruikers besteden bijna twee keer zoveel als de Android gebruikers. Kijken we naar koop en conversie, dan is het nog steeds de desktop en de laptop die voor de meeste conversie zorgt. De tablet is een goede tweede, de smartphone volgt op verre afstand als derde.
De mobile trends
De invloed van aankopen via de mobile is groot. En dan vooral de invloed op de retail. De (offline) retail kan niet zonder enig inzicht in het mobiele gebruikt van hun kopers. De digital omnivore is geboren, maar de managers.. lijken de cijfers, het gedrag en de kansen nog maar nauwelijks in te zien. De presentatie voorspelt deze top drie van trends:
1. Mobile heeft een toenemend invloed op de (offline) retail aankopen.
2. Vooral de tablets versterken de online experience bij online aankopen en dus de kern van m-commerce.
3. Sensoren helpen ons (op fysieke locaties) richting een meer persoonlijk aanbod.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!