Driekwart van de Amerikanen verkrijgen hun nieuws via de tv, die nog steeds wordt beschouwd als de meest vertrouwde medium. Ook ander onderzoek in Duitsland laat zien dat de traditionele media als beste en betrouwbaarste bron worden gezien.
In de VS onderzochten InkHouse en GMI de veranderende gewoonten van nieuwsconsumptie en het delen van nieuws. De studie Watch It, Read It, Tweet It is gebaseerd op een enquête van 1000 Amerikaanse volwassenen, uitgevoerd in januari.
Delen via email
Daaruit blijkt dat 73% van de respondenten de voorkeur geeft aan nieuws op tv. E-mail is de meest populaire methode voor het delen van nieuws voor ongeveer een derde van de respondenten (34%) , op de voet gevolgd door social media met 29 % . Een vergelijkbaar aantal respondenten ( 27 % ) zei dat ze geen nieuws delen.
Breaking news
De meest gedeelde soort nieuws inhoud is breaking news, 41 % van de respondenten stuurt dit rond. Daarna volgen humoristische gebeurtenissen (14 % ) , informatieve how-to stukken (13 % ), doordenkstukken ( 12 % ) en leuke dierenfoto’s (12 %). Iets meer dan de helft van de respondenten ( 54% ) geeft aan dat de belangrijkste reden voor het delen van nieuws is om anderen te informeren. Ongeveer een kwart deelt om anderen te vermaken.
Commprofs voor troepen uit
Volgens de onderzoekers toont de studie aan dat de gemiddelde consument nog niet zo ver is als de commprofs. ‘Als communicatieprofessionals leven we in een wereld van de toekomst’, aldus Beth Monaghan , medeoprichter en directeur van InkHouse. ‘We zijn de eerste om ons aan te passen, maar we zijn in de minderheid. Uit dit onderzoek blijkt dat de gemiddelde persoon nog altijd nieuws via tv verkiest.’
Persbericht beter vertrouwd dan ceo
Ook werd de respondenten gevraagd naar het vertrouwen van informatie van bedrijven. Daaruit blijkt dat het persbericht meer vertrouwd wordt dan berichten geschreven door een ceo . Een derde (33%) van de respondenten vertrouwt persberichten , terwijl 16% artikelen geschreven door de ceo vertrouwt; 4 % vertrouwt blogposts gemaakt door de hoogste baas, en 3 % heeft vertrouwen in advertenties. Bijna de helft (45% ) van de respondenten zei dat ze geen enkele bron van een bedrijf vertrouwt.
Lange stukken
Opvallend in de enquête is dat bijna de helft van de Amerikanen (45%) aangeeft hele artikelen te lezen, ondanks de toename van sociale media, terwijl vier op de tien ( 39% ) alleeen de kop en eerste paar alinea's leest. Dat sociale media de aandachtsspanne van mensen zou verkorten,. Blijkt niet waar te zijn. Mensen houden nog steeds van veel inhoud.
Duits onderzoek bevestigd
De bevindingen uit dit Amerikaans onderzoek sluiten aan bij die van een onderzoek in Duitsland. Ook daar blijken de traditionele media leidend in de nieuwsvoorziening. En ook daar kwam een laag vertrouwen in informatie van bedrijven naar boven. Slechts 20% van de ondervraagde Duitsers vertrouwt informatie van ondernemingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!