Ruim de helft van de websites van Nederlandse pr-adviesbureaus is verre van mobielvriendelijk. Dat blijkt uit een rondgang langs de sites van in totaal 67 in Nederland gevestigde pr- en communicatieadviesbureaus. Uit de test met een speciaal door Google ontwikkelde tool, komt naar voren dat de websites van veel bureaus vanaf een mobiele telefoon niet of nauwelijks te lezen zijn. Gevolg is dat veel bureaus sterk zullen dalen op de Google ranking.
Reden hiervoor is dat Google op 21 april zijn veelbesproken algoritme aanpast. Over de details van dit nieuwe algoritme is weinig bekend, vast staat wel dat mobielvriendelijkheid een belangrijke rol zal spelen in het bepalen van de hoogte op de ranking. Sites die niet of slecht te lezen zijn op mobiele telefoons zullen per definitie lager scoren. Dit geldt overigens niet alleen voor gebruikers die vanaf hun telefoon zoekwoorden intoetsen op Google, maar ook voor deskresearch.
Mobielvriendelijkheid van websites is eenvoudig te meten via een speciaal door Google ontwikkelde tool. Communicatieonline legde de websites van 67 grote en middelgrote bureaus langs de meetlat. Google checkt de sites op vier criteria. Veel bureaus blijken over drie of vier van deze criteria te struikelen. Vaak is de inhoud te breed voor het scherm, is de tekst te klein om te lezen of staan links te dicht bij elkaar.
Opmerkelijk is dat bij de lijst met gezakten opvallend veel grote (en internationale) bureaus te vinden zijn. Bureaus als Schuttelaar & Partners, Het PR Bureau, Winkelman Van Hessen, Edelman, Porter Novelli, Zandbeek zijn allemaal slecht te lezen op mobiel.