RTL Nederland heeft in het eerste halfjaar de advertentie-inkomsten met 34,9 procent zien stijgen. Daarmee doet het mediaconcern het beter dan de markt. De totale omzet steeg met 22,2 procent naar 253 miljoen euro. Dezelfde periode een jaar eerder was dat nog 207 miljoen euro. Daarmee steeg ook de ebitda significant naar 54 miljoen euro, van 2 miljoen in de eerste zes maanden vorig jaar.
Videoland heeft er volgens RTL weer meer abonnees bijgekregen: een groei van 20,7 procent ten opzichte van vorig jaar juni. Ook de kijktijd steeg, met 11,8 procent. Het succes was voor een groot deel te danken aan series Mocro Maffia en de Amerikaanse dramaserie The Handmaid's Tale – beide exclusief beschikbaar op Videoland – en de reality-formats Temptation Island: Love or Leave, Love Island en Prince Charming.
Videoland heeft inmiddels ruim 1 miljoen abonnees en is de tweede streamingdienst achter Netflix.
Ceo Sven Sauvé noemt de eerste helft van 2021 'op financieel vlak positief'. 'Dat is voor een belangrijk deel het gevolg van een sterk herstelde tv-advertentiemarkt en de zeer krachtige performance van onze tv-zenders. Dit heeft, in combinatie met de voortdurende groei van het aantal Videoland-abonnees, geleid tot sterke financiële resultaten.'
De resultaten zijn voor Sauvé een bevestiging dat 'een duidelijke strategie, teamspirit en het vermogen om te blijven innoveren cruciaal zijn om succesvol te opereren in een dynamisch en globaliserend medialandschap'.
Hij verwacht dat RTL nog meer ruimte krijgt voor verdere investeringen in onderscheidende lokale content en tech. En dat maakt de Nederlandse consument de uiteindelijke winnaar.'
Recent maakten RTL Nederland en Talpa Network bekend te willen fuseren. ACM moet deze fusie nog wel goedkeuren. In het nieuw te vormen bedrijf krijgt RTL Nederland 70 procent van de aandelen, Talpa 30 procent. De gezamenlijke omzet was in 2020 909 miljoen euro.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!