De ACM verleent geen goedkeuring aan de fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network. Dat heeft het beide partijen laten weten. Volgens de ACM ontstaat er door de overname een te machtige partij in het commerciële medialandschap.
Dat leidt tot prijsverhogingen voor adverteerders en voor telecomaanbieders die de zenders doorgeven. Uiteindelijk betaalt de consument daarvan de rekening.
De ACM komt tot zijn conclusie na eigen onderzoek onder adverteerders en distributeurs. Dit naam ruim anderhalf jaar in beslag.
De ACM vindt dat de wijzigingen van de overnameplannen die RTL en Talpa hadden voorgesteld om te voorkomen dat er een machtspositie ontstaat, onvoldoende zijn. Een van die maatregelen was dat Talpa de verkoop van tv-advertenties uit zou willen besteden aan Mediahuis.
Ook de aangedragen oplossing van RTL en Talpa voorgesteld om de onderhandelingen met verschillende grote tv-aanbieders als VodafoneZiggo en KPN meer in tijd te spreiden was onvoldoende volgens de ACM.
Teleurstelling Talpa en RTL
RTL Nederland en Talpa Network laten in een persverklaring weten teleurgesteld te zijn dat ze de ACM 'niet hebben kunnen overtuigen van de snelle veranderingen binnen het medialandschap en de impact die dat heeft op lokale spelers'.
Beide partijen geloven dat deze fusie het beste antwoord is op de uitdagingen die voortvloeien uit de concurrentie van grote internationale spelers als Google en Netflix, zowel in de strijd om content als in de strijd om kijkers en adverteerders.
Pim Schmitz, ceo Talpa Network: 'De fusie was in mijn ogen het allerbeste antwoord geweest op de uitdagingen waar de markt ons voor stelt. Dat zelfs het remedievoorstel met Mediahuis onvoldoende is om de zorgen van de ACM weg te nemen is teleurstellend.'
RTL Nederland en Talpa Network blijven kijken naar alternatieve mogelijkheden 'om de internationale concurrentie het hoofd te blijven bieden'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!