RTL Group haalt minder omzet uit tv-reclames, maar verwelkomt meer Videoland-abonnees

Het mediabedrijf deelt de cijfers over 2022.

RTL Nederland

RTL Group heeft vorig jaar 4,4 procent minder omzet gehaald uit tv-reclames dan in 2021. Het mediabedrijf wijt dit gegeven aan de 'uitdagende macro-economische omgeving' en heeft in zijn volledige jaarcijfers over 2022 ook beter nieuws te melden. Er is een recordomzet van 7,2 miljard euro gedraaid en eigen streamingsdiensten hebben fors meer betalende abonnees geworven.

Videoland stijgt tot 1,2 miljoen abonnees

Videoland is één van die streamingsdiensten en zag het aantal abonnees vorig jaar met 8 procent toenemen tot 1,2 miljoen. Eind 2021 waren dat er 1,092 miljoen. Videoland is in 2022 niet kwartaal-op-kwartaal gegroeid. In het tweede kwartaal verloor de streamingsdienst 57 duizend abonnees, volgens RTL Group-ceo Thomas Rabe door de Nederlandse lancering van HBO Max en Viaplay. Later in het jaar groeide Videoland weer. Aan het einde van het derde kwartaal had de dienst 1,109 miljoen abonnees. In de laatste maanden van het jaar zijn daar dus nog tienduizenden abonnees bijgekomen. 

RTL Group schrijft de groei van Videoland grotendeels toe aan exclusieve videocontent, waaronder Glory-kickboks-evenementen, een documentaire over André Hazes jr. en een nieuw seizoen van Mocro Maffia. Ook de Duitse videostreamingsdienst RTL+ noteerde in 2022 goede resultaten (+ 48,1 abonnees, tot 4 miljoen). Die grote stijging dankt RTL Group aan strategische samenwerkingen met partners als providers en het aanbieden van exclusieve videocontent.

RTL Group rekent op omzetstijging

De eerder genoemde omzetdaling uit tv-reclames lijkt vooral te wijten aan lagere advertentievraag uit Frankrijk en Duitsland - de twee landen die RTL Group bij naam noemt.

Eerder dit jaar trokken RTL Nederland en Talpa de stekker uit hun voorgenomen fusie. Toezichthouder ACM gaf namelijk uit concurrentieoverwegingen geen licht voor de fusie, zo werd later toegelicht. Voor RTL Group lijkt het afketsen van de Nederlandse fusie no big deal. Het mediabedrijf rekent voor dit jaar op een verdere omzetstijging naar 7,3 tot 7,4 miljard euro. De vraag luidt vooral welke winst RTL Group uit deze omzet kan halen, want de nettowinst was in 2022 met 766 miljoen euro 47 procent lager dan in 2021. De hoge winst in 2021 is deels te verklaren omdat RTL toen honderden miljoenen euro's verdiende door een advertentieplatform te verkopen. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie