De uitspraak van de ACM, die een streep zette door de overname van Talpa door RTL, is ‘teleurstellend’, vindt Sven Sauvé, de ceo van RTL Nederland. Hoewel hij de motivatie achter het besluit nog niet heeft gezien, had hij hoe dan ook een andere uitkomst verwacht.
Sauvé: ‘Ik had goede hoop dat de oplossing waarbij Mediahuis de sales van de Talpa-zenders zou doen, voldoende zou zijn om de zorgen van de ACM weg te nemen. Dat was een zeer sterke remedie. Maar met de informatie die de ACM uit de marktest heeft gehaald, blijkbaar niet voldoende.’
Waar jullie vooral het perspectief van internationale concurrentie benoemden, bekeek de ACM het vooral nationaal.
‘Dat kan, maar met de fusie hadden we een grote stap voorwaarts gezet voor de gehele Nederlandse media-industrie. Wat ik zelf wel opvallend vind, is dat in de anderhalf jaar tijd dat we met deze file bezig zijn geweest, er al drie nieuwe aanbieders van streaming zijn bijgekomen en dat Netflix en Disney grote stappen hebben gezet om een advertentiemodel aan te bieden. Dat geeft wel aan hoe dynamisch de wereld van de media is. Op basis daarvan vonden we ook dat een fusie een goede stap was.’
Wat betekent het afketsen van de fusie voor de Nederlandse mediaconsument?
'De concurrentie draait de komende jaren om content, om investeringen in techniek en om marketing. Het is allemaal prachtig dat er zo ongelooflijk veel content wordt gemaakt, maar je moet de consument nog wel kunnen uitleggen waar die deze kan vinden. Ik denk dat die door de bomen het bos niet meer ziet. Op al deze punten kregen we heel veel ruimte om te investeren.’
Dat kan nu niet meer?
‘Jawel, we kunnen nu weliswaar zelfstandig door blijven investeren op deze drie punten, maar met een fusie hadden we ook kunnen accelereren. We hadden met de zogeheten synergievoordelen een betere vuist kunnen maken tegen internationale spelers. Dat de fusie niet doorgaat is slecht nieuws voor onze partners, de consument en uiteindelijk ook voor de gehele media-industrie in Nederland.’
Topman Thomas Rabe van RTL Group liet al weten dat RTL Nederland een belangrijk onderdeel van zijn bedrijf blijft. Ligt de focus nu op zelfstandig verdergaan of toch bij een fusiepartner, bijvoorbeeld DPG?
‘We staan er inderdaad erg goed voor en hebben de steun van onze aandeelhouder voor onze strategische plannen. Dat is het sterk houden van ons content-portfolio en het uitbouwen van onze successen met Videoland. Dat is de route die we de afgelopen jaren hebben gevolgd en waar we ons de komende jaren op blijven focussen. Maar consolidatie op internationaal en op nationaal niveau zal een gegeven zijn. Dat dit nu niet wordt toegestaan is één stap, maar ik twijfel er niet aan dat er consolidatie zal zijn. Welke rol wij daarin zullen spelen kan ik niet zeggen.’