Roularta Media Nederland neemt WPG Media over van WPG Uitgevers. De magazinemerken Happinez, Psychologie Magazine en Yoga by Happinez gaan mee. Opinietitel Vrij Nederland gaat niet mee naar de nieuwe eigenaar. Roularta en WPG melden daar niets over in hun gezamenlijke persbericht. Financiële details worden verder niet bekendgemaakt.
De overname past bij de ambitie van Roularta Media Nederland om de positie op de Nederlandse magazinemarkt verder uit te bouwen. Voor WPG Uitgevers is de verkoop een volgende strategische stap om zich verder te focussen op het uitgeven van boeken, luisterboeken en podcasts. De uitgever maakte eerder dit jaar bekend de magazines te willen verkopen.
Roularta Media Nederland (RMN) - voorheen New Skool Media - is na DPG Media de nummer twee in de magazinemarkt en exploiteert met ruim 240 professionals dertig magazinemerken die een gezamenlijke omzet van 70 miljoen euro realiseren. RMN maakt deel uit van Roularta Media Group, dat zijn positie op de Nederlandse magazinemarkt verder wil versterken.
Nieuwe tijdschrifttitels
Met Happinez krijgt RMN een titel in handen die marktleider is op het gebied van spiritualiteit en geluk. Happinez wordt via licenties ook in Frankrijk en Duitsland uitgegeven. Yoga by Happinez is het merk voor liefhebbers van yoga en een gezonde lifestyle en Psychologie Magazine is een maandblad dat wetenschappelijke inzichten uit de psychologie voor iedereen toegankelijk, begrijpelijk en toepasbaar in het dagelijks leven moet maken.
Erwin van Luit, ceo van Roularta Media Nederland zegt Happinez, Psychologie Magazine en Yoga by Happinez te beschouwen als 'pareltjes' in het magazinelandschap. 'Ze vullen het merkenportfolio van Roularta Media Nederland goed aan. Ik ben ervan overtuigd dat we vanuit de integratie van de activiteiten in ons bedrijf, en het inzetten van de competenties van beide organisaties een verdere ontwikkeling en groei van RMN zullen bewerkstelligen.'
Andere titels van RMN zijn onder andere Zin, Seasons, Delicious, Knippie en EW Magazine.
Wiet de Bruijn, algemeen directeur WPG Uitgevers, spreekt van een zorgvuldig proces. 'Het is voor ons belangrijk dat deze merken overgedragen worden aan een partij die hen alle mogelijkheden biedt om verder te groeien.'
De transactie moet nog wel langs de ondernemingsraden van beide bedrijven.
Vrij Nederland
In maart werd bekend dat WPG opinietitel Vrij Nederland wil verkopen en lesboekentak Uitgeverij Zwijsen. Bij Vrij Nederland wordt sindsdien onderzocht of de titel zelfstandig verder kan gaan. Hoofdredacteur Ward Wijndelts meldt aan Adformatie dat dit proces nog bezig is.
Uitgeverij Zwijsen werd in maart verkocht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!