Ahoy bestaat deze maand exact 45 jaar en viert dat met een nieuwe naam, logo en huisstijl.
Maar dat is natuurlijk niet de echte viering. De echte viering is de nieuwe strategische weg die ingeslagen wordt.
Vleugels uitspreiden
Ahoy breidt uit met een groot internationaal congrescentrum en een muziekzaal én Ahoy spreidt zijn vleugels uit binnen Rotterdam. Onder andere door de exploitatie (sinds 1 januari 2016) op zich te nemen van de RDM Onderzeebootloods en het RDM Congrescentrum, beide evenementenlocaties op RDM Rotterdam.
Nieuwe naam
Op Twitter werd er wat lacherig op gereageerd: de nieuwe naam van Ahoy Rotterdam is Rotterdam Ahoy.
Maar met de naamswijziging keert de organisatie terug naar haar roots. De basis voor het huidige Ahoy werd gelegd in 1951 toen de in Rotterdam de havententoonstelling Rotterdam Ahoy! plaatsvond.
Dat lijkt een logische keuze. De internationale zakelijke markt, op zoek naar een evenementenlocatie, is in eerste instantie op zoek naar een aantrekkelijke stad met allure. ‘Rotterdam bruist en Rotterdam wordt herontdekt’, aldus het persbericht. ‘Bovendien zit Rotterdam in het DNA van Ahoy’. Het is dus niet zo gek om Rotterdam een meer prominente plek in de naam en het logo te geven.
RAI doet het andersom
Hans Prummel van De Naamafdeling: ‘Het past helemaal in de trend van authenticiteit en "terug naar de oorsprong".
'Het is interessant dat RAI Amsterdam onlangs onlangs de omgekeerde route bewandelde met de introductie van hun nieuwe logo. Maar ook hier werd inspiratie gevonden in het verleden. Het rode logo op de reclamemast "Het Signaal" voor het RAI-complex vormde de basis voor het nieuwe logo.
'De onderbouwing van de omdraaiing is wel wat zwakker omdat RAI in het logo boven Amsterdam staat. Blijkbaar hecht de RAI minder belang aan de koppeling van het merk aan Amsterdam.’
Gewoon de korte naam
Ik vraag me wel af of zo’n naam in de praktijk zal werken. Ik begrijp de naam vanuit historisch en internationaal opzicht. Maar in de praktijk denk ik dat Rotterdammers en andere Nederlanders de korte naam Ahoy zullen blijven gebruiken.
Logo
‘Niet langer prijkt er een rood logo op onze gevel, maar vanaf heden zijn geel en antraciet onze kleuren. Strakker, rauwer, een waar onze energie van afstraalt!’, aldus directeuren Jolanda Jansen en Peter van der Veer.
Susanne Blaas, Marketing & Communications Manager, vult aan: ‘Het logo vertegenwoordigt onze wens om onze creativiteit, ons ondernemerschap en ons Rotterdamse hart krachtig neer te zetten en uit te dragen en onze positie in de markt van Nederlandse venues duidelijker te claimen. Vandaar dat we gekozen hebben voor een sterk en robuust logo dat voor ons de no-nonsense uitstraling en het rauwe gevoel van Rotterdam vertegenwoordigt. De vormen zijn eenvoudig en industrieel en lenen zich voor een creatieve doorvertaling naar de verschillende huisstijlmiddelen.’
Geel
‘We kiezen voor geel omdat het voor ons levenslust, optimisme, creativiteit en fantasie uitstraalt en omdat het een hoge attentiewaarde heeft. Het geel combineren we met antraciet en nog een aantal "rauwere" kleuren die het geheel een look & feel geven die past bij onze stad: rauw, echt, eerlijk, industrieel, ondernemend en modern. Huisstijllettertype Bliss is stevig en ondersteunt dit gevoel.’
Ik geloof het allemaal wel en dat bedoel ik niet eens cynisch. Ik lees het persbericht en de argumentatie achter het logo. Ik begrijp het, ik zie het terug en ik kan me voorstellen dat dit werkt. Het logo oogt fris en boud. Het ziet eruit als een nieuwe stap.
Ik vraag me wel altijd af: zijn er voldoende redenen om af te stappen van het bestaande logo? Grote merken laten zien dat je met een goed logo decennia vooruit kunt. Ahoy heeft echter niet overwogen om het oude logo in stand te houden. Susanne Blaas citeert Willem de Kooning: 'We have to change to stay the same.’ Misschien.
Rotterdamse snelheid
Het logo en de huisstijl zijn ontwikkeld door het Rotterdamse collectief Sniper-X. Zij wonnen in het najaar van 2015 de pitch die Ahoy uitschreef. Op zich best interessant als je je realiseert dat de huisstijl in zo’n drie maanden ontworpen én geïmplementeerd is… Dat is snel, retesnel, en misschien wel iets té snel.
Volgens Rotterdam Ahoy staan de losse 'bouwstenen' van het logo symbool voor de interne drive van de 250 medewerkers die de claim 'Built for Experiences' iedere dag met hart en ziel voor de bezoekers en organisatoren waarmaken.
‘Bouwen en creëren is een duidelijke rode draad die ondersteund wordt door sfeer, beleving en dynamiek in de fotografie.
De vormen zijn eenvoudig en industrieel en lenen zich voor een creatieve doorvertaling naar de verschillende huisstijlmiddelen.’
Harde keuzes maken
Maar hier valt nog wel iets te doen. Ik heb nog maar een paar communicatiemiddelen gezien: de website, een agenda, een advertentie en het persbericht.
Als strak, rauw en industrieel uitgangspunten zijn, als allure en eenvoud belangrijk zijn, als er energie vanaf moet stralen…
Dan is het ook belangrijk om harde keuzes te maken. Keuzes die beginnen bij het belang van de ‘klant’. De lezer van de agenda, degene die de advertentie ziet en de gebruiker van de website worden nu niet echt geholpen. De huisstijlelementen lijken niet gebonden aan een strak stramien of een duidelijke hiërarchie.
Tekst, fotografie en de dominante kleuren geel en magenta schreeuwen om het hardst om aandacht.
Pas op de plaats
Rotterdam Ahoy heeft een veelbelovende nieuwe weg ingeslagen. Ik hoop dat het, na een ongetwijfeld hectische periode, even pas op de plaats maakt en nog eens goed naar de huisstijl kijkt. Dat kan strakker, evenwichtiger, veel eenvoudiger en daardoor krachtiger.
Dat is nodig als Rotterdam Ahoy een strak, professioneel en herkenbaar profiel wil bouwen. En belangrijker: dat is nodig om ervoor te zorgen dat klanten en andere stakeholders begrijpen waar het bij Rotterdam Ahoy om te doen is.
Het fundament staat, nu de rest van het huis nog.
---
Zie ook het vervolg op dit artikel: Het logo van Ahoy lijkt wel erg op... dat van Ahoy!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!