Renault verstuurt aan 30.000 vrouwen een ogenschijnlijk handgeschreven brief met de aanhef 'Hey Lieffie', zonder te melden dat het autobedrijf de afzender is.
Je kunt je voorstellen hoe in tal van Nederlandse huishoudens de hel losbrak toen de echtgenoot de brief zag of las.
In ieder geval hebben honderden vrouwelijke Renault-rijders aanstoot genomen aan de nieuwste reclamecampagne van het bedrijf.
Circa 30.000 vrouwen die in een Twingo rijden of hebben gereden, kregen een amicale brief op de deurmat zonder afzender. De brief suggereert dat het gaat om een schrijven van een vriendin. Veel klanten hebben dit echter anders begrepen en een dienden een klacht in.
'Het was niet de bedoeling dat mensen aanstoot zouden nemen aan deze actie', aldus een woordvoerder van Renault woensdag. 'Daarom hebben we iedereen een excuusbrief gestuurd.'
De woordvoeder erkent tegen het ANP dat de actie niet handig was. 'De actie was een teaser. In de volgende brief zouden de vrouwen uitgenodigd worden bij de dealer.'
Ook de Reclame Code Commissie ontving een aantal klachten.
In de brief verhaalt een vrouw over haar bezoek aan Parijs, waar ze het nieuwste model Twingo heeft gezien. Er zijn ook twee foto's bijgevoegd. Verder vertelt de schrijfster dat ze heeft gewinkeld en vraagt ze wanneer 'we weer een drankje gaan doen'. Ze sluit af met: 'Ik ben echt benieuwd naar je. Ik mail je wel als mijn internet het weer doet. Spreek je snel weer.'
Volgens het AD kreeg Renault 400 boze brieven en de RCC 40 klachten.
De echtgenoot (Erik, 35) van een de vrouwen die brief kreeg, zegt: 'Ik ben niet zo snel jaloers, we kennen elkaar al vijftien jaar en vertrouwen elkaar. Maar ik kan me voorstellen dat er mannen zijn die uit hun dak gaan bij zo'n brief.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!