Dat zei Werner Brell, managing director bij Red Bull Media House, vorige week donderdag op TheWrap's Grill conference in New York.
Brell sprak daar over de ontwikkelingen van Red Bull als uitgever. Het merk ziet zijn media niet als marketinginstrument, maar beschouwt ze als zelfstandige activiteit, waarbij het met storytelling consumenten authentieke en waardevolle informatie biedt, aldus Brell. 'De propositie van een mediahuis zou mislukken als het alleen marketing zou zijn.'
Ambities oprichter
De basis van de media-ambities werd volgens Brell al bij de oprichting gelegd. Mede-oprichter Dietrich Mateschitz van Red Bull wilde er ook een mediabedrijf van maken dat 'holy shit- momenten' zou creëren, aldus Brell. De visie van de oprichter is dat het mediabedrijf net zo groot moet zijn als de tak van de enrgiedrankjes. Hoe groot dat precies is, wilde Brell niet zeggen, maar hij vertelde wel dat er zo'n 5 miljard blikjes per jaar worden verkocht.
Volwassen medium
Het bedrijf heeft zo te zien nog even te gaan met de uitbouw van zijn mediatak, hoewel het al enkele belangrijke eerste stappen heeft gezet. In 2007 startte het met The Red Bulletin, dat begon als een marketinginstrument, maar is uitgegroeid tot een volwassen medium waarvan de helft van de inhoud niet over Red Bull zelf meer gaat. Volgens Brell wil het magazine concurreren met publicaties als Rolling Stone.
Tv-studio's
Red Bull heeft een state-of-the-art studio voor videoproducties in Santa Monica en tien opnamestudio's over de wereld. Ook heeft het een populair YouTube channel gelanceerd, waar inmiddels meer dan 3,5 mensen op zijn geabonneerd. Het maakt onder meer TV series over actiesporten samen met NBC en Fox.
Daarnaast profileert het merk zich steeds meer met muziek. The Red Bulletin plaatst geregeld artikelen over muzikanten, en organiseert jaarlijks een serie muziekworkshops, de Red Bull Music Academy.