De reclamebestedingen aan radio in 2022 keverden een recordbedrag op van 225,8 miljoen euro. Dit is ruim 16 miljoen euro meer dan in 2021, een stijging van 7,8%. Dat blijkt uit de cijfers van radio-organisatie Audify.
Het eerste kwartaal liet de grootste stijging zien ten opzichte van 2021 met een groei van 15,7%. Het vierde kwartaal was met meer dan 81 miljoen euro het beste ooit qua radiobestedingen van adverteerders, hoewel de relatieve groei met 4,1% ten opzichte van 2021 wat lager was.
De omzet van radiospots was 203,3 miljoen euro en is goed voor 90 procent van de de netto-investeringen van adverteerders. Het aandeel branded content was 5,7% en kwam uit op 12,9 miljoen euro.
De snelst groeiende categorie waren de reclame-investeringen in digitale audio, dat met bijna 25% steeg naar 9,7 miljoen euro.
Recordaantal adverteerders
Het aantal bedrijven en merken dat gebruik maakt van audioreclame groeit naar een recordaantal van 2.226 merken in 2022.
Retail is daarbij al jaren lijstaanvoerder als grootste branche, T-Mobile, Kruidvat en KPN zijn de grootste adverteerders.
Er zijn meer dan 5,7 miljoen spots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creaties. Met de radiospots zijn meer dan 324 miljard audio-impressies behaald.
Daarnaast heeft Nederland 1,6 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 285 miljoen podcasts gedownload.
Volgens Liedewij Hentenaar, directeur van Audify, laten de cijfers zien dat meer mensen dan ooit audio luisteren en adverteerders 'deze kracht en massaliteit van audiogebruik' herkennen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!