Radio: het verschil in zendervoorkeur bij vrouwen en mannen

Een uitgesproken mannelijk of vrouwelijk profiel kan commercieel gezien in de toekomst wel eens heel interessant blijken.

123RF

De luistercijfers van februari/maart 2021 laten het inmiddels bekende beeld zien: de grote winnaar vergeleken met een jaar geleden is Qmusic. Het overall marktleiderschap heeft men nog niet behaald, het is zelfs best opvallend dat op 10+ het verschil in luisteraandeel ten opzichte van overall marktleider NPO Radio 2 groter is geworden vergeleken met de vorige meting van januari/februari (verschil toen 1,7%, nu 1,9%).

Verder zijn er geen spannende of hele opvallende wijzigingen. Het beeld van winnaars en verliezers laten nog steeds hetzelfde patroon zien.

Vrouw versus man

Het is daarom interessant om te kijken naar het verschil in de luistervoorkeur tussen Vrouwen en Mannen. Overall luisteren mannen iets meer radio dan vrouwen (in index mannen 108 – vrouwen 92).

De top 5 meest selectieve zenders naar geslacht ziet er als volgt uit (in index, alle dagen van de week, tijdvak 06-24 uur):

12

Van de ‘grote’ zenders is Sky Radio de meest uitgesproken vrouwenzender, bij de mannen komt van de ‘grote’ zenders alleen Radio10 in de Top 5 voor.

Als we de leeftijdsgroep 25-54 jaar uitsplitsen naar geslacht, ziet de selectiviteit er volgt uit (afgezet tegen de totale groep 24-54 jaar):

212

Diverse markt

In deze leeftijdsgroep heeft Sky Radio het meest uitgesproken vrouwenprofiel en de nieuws- en actualiteitenzenders zijn het meest mannelijk.

De meest gelijke verhouding vrouwen/mannen vinden we bij ORN en Qmusic (index vrouw 99 – man 102).

De markt van radio-adverteerders is heel divers en er worden vaak ook brede doelgroepen gehanteerd. Zolang radio nog een ‘overzichtelijk’ massamedium is, is een vrij gelijke verdeling naar geslacht commercieel gezien wellicht het meest interessant. Maar als in de (nabije) toekomst door het aantal ontvangstmogelijkheden ons luistergedrag alleen maar meer versnipperd wordt (online luisteren, DAB+, meer thuiswerken dus meer individueel luisteren) kan een uitgesproken mannelijk of vrouwelijk profiel commercieel gezien wel eens heel interessant blijken te zijn voor de wat kleinere, niche zenders.

Evert Bronkhorst, strategy director Vizeum - a dentsu company

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie