Premium

ProSiebenSat.1 stopt alweer met videoplatform Glomex in Nederland

Het premium videocontentplatform voor lokale mediapartijen ging eind vorig jaar van start, maar het Amsterdamse kantoor is al gesloten.

123rf.com

ProSiebenSat.1 heeft besloten om het glomex.tv project in Nederland stop te zetten. De Duitse grootaandeelhouder heeft onlangs besloten alles weer te centraliseren in München. Dat bevestigt een woordvoerder van het Duitse mediaconcern. Het betekent dat het kantoor in Amsterdam dicht is en directeur Geert Hoogeveen vertrokken.

Glomex moest lokale contentpartijen, broadcasters en uitgevers aan elkaar verbinden waarbij premium (hoogwaardige) videocontent centraal zou staan. De gedachte erachter was dat nu nog veel partijen individueel vergelijkbare, lokale digitale initiatieven ontwikkelen. De aanloopkosten zijn daarbij hoog en de schaalvoordelen beperkt. Ondertussen gaan de grote Amerikaanse partijen er met de digitale omzet vandoor. 

Op Glomex zouden alle lokale partijen samenkomen op één videoplatform, waarbij het Benelux-kantoor voor de reclameverkoop zorgde. Eind vorig jaar ging Glomex nog hoopvol van start, zoals in dit interview van Adformatie met Hoogeveen is te lezen.

Maar ProSiebenSat.1 heeft nu anders besloten. Over de beweegredenen om Glomex weer centraal vanuit Duitsland te laten opereren, wil de zegsman niets kwijt.

SNDC8

Glomex is (ook in Nederland) weer een onderdeel van SNDC8. Ruud Wanck en Arno Otto zette SNDC8 vorig jaar zomer samen met ProsiebenSat.1 ook in de Nederlandse markt. Het doel is om de grote traditionele mediaspelers van Europa (denk aan ProSiebenSat.1 zelf, omroepen als de Britse BBC, het Franse TF1 en het Italiaanse Mediaset, maar ook commerciële zenders), uitgevers en contenteigenaren (producenten) een plek te geven in de internationale digitale economie.

SNDC8 moet een coöperatief model worden, waarbij contenteigenaren, broadcasters en publishers medeaandeelhouder kunnen worden. Wanck en Otto gaan daarmee door. Ze kunnen verder geen commentaar geven op het staken van Glomex. Ook Hoogeveen kan niet reageren.

Samenwerkingsmodel

In Nederland is er door de grote dominantie van Facebook en Google steeds meer behoefte onder uitgevers om intensiever samen te gaan werken. Naast het in februari begonnen Buy-media.nl had Glomex als voorbeeld daarvan kunnen dienen. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie