Overslaan en naar de inhoud gaan

TNS Nipo en KPN starten onderzoek naar kijkgedrag

TNS Nipo en KPN starten een onderzoek naar het gedrag rondom tv-kijken in Nederlandse huishoudens. De twee willen 'aan de vooravond van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

en starten een onderzoek naar het gedrag rondom tv-kijken in Nederlandse huishoudens. De twee willen 'aan de vooravond van mogelijke veranderingen op het gebied van tv-kijken' (lees: de introductie van KPN's IP-TV) nu eens goed kijken hoe de Nederlander zijn televisie gebruikt.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek heeft de naam 'Voor de Buis in Nederland' meegekregen en richt zich met name op onderwerpen als: zijn er verschillende typen kijkers, welke rol heeft de tv in de Hollandse huiskamers, blijven we thuis voor onze favoriete tv-programma's, wie beheert de afstandsbediening en wat vinden we eigenlijk van het zap-gedrag van onze medekijkers?

Iedere tv-kijkende Nederlander vanaf 14 jaar kan vanaf vandaag aan het onderzoek deelnemen via . Het invullen van vragenlijst, die gedurende drie weken online is, duurt ongeveer 10 minuten. Ook start vandaag een tv- en internetcampagne om het onderzoek onder de aandacht te brengen en een zo groot mogelijk aantal respondenten te genereren.

Michiel Buitelaar, directeur Consumenten van KPN: 'Er kan veel gaan veranderen in de manier waarop we televisiekijken. Mede door de toekomstige tv-introducties van KPN. Dé reden voor ons om op dit moment door middel van onderzoek inzicht te krijgen in het huidige gedrag van de Nederlandse tv-kijkers.'

KPN wil aan het eind van dit jaar IP-TV introduceren, oftewel televisie over ADSL. KPN levert hiervoor een aparte modem die is verbonden met een settopbox bij de televisie.
De service gaat, veel meer dan digitale tv van KPN via Digitenne, richting video-on-demand, zo wil KPN via IP-TV ook films in de verhuur aanbieden. KPN-voorzitter Scheepbouwer zei eerder hierover tegen : "Dat is een lancering voor de toekomst. We gaan daarmee veel meer mogelijkheden openen voor themazender en special interest. Dit wordt in de toekomst een heel belangrijke concurrent voor de andere tv-aanbieders.'

Naast de online enquête zal topfotograaf (onder meer bekend van de Rijksmuseum-tentoonstelling 'Document Nederland: FEEST!' uit 2002) de Nederlandse cultuur rondom tv-kijken vastleggen.
Bouchakour zal verschillende Nederlandse huishoudens tijdens hun tv-avonden fotograferen. De resultaten en fotografie van het onderzoek Voor de Buis in Nederland worden in oktober gepresenteerd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in