Overslaan en naar de inhoud gaan

Spannende peilingen VS vooral een kermisattractie

Door Timen van Haaster, strategisch communicatieadviseur MSLGROUP
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Door Timen van Haaster, strategisch communicatieadviseur MSLGROUP

related partner content for mobile comes here

In tegenstelling tot wat veel media ons voorspiegelen, is de verkiezingsstrijd in werkelijkheid minder een nek-aan-nek-race dan het lijkt. De spannende peilingen zeggen feitelijk niets. Het is een vast onderdeel van de show die presidentsverkiezingen heet. De peilingen worden echter wel als ultieme waarheid gepresenteerd en beïnvloeden daarmee kiezers. Het is een uiterst effectief communicatiemiddel in een campagne, voor eigen gewin én om je tegenstander mee te bestrijden.

Wat het ons vooral leert, is dat niet alleen politici of bedrijven framen, maar dat ook dé media hier meesters in zijn, zeker in de VS. Volg de reflecties hierop op de polls van mijn collega Ron Faucheux via nieuwsbrief Lunchtime Politics. Interessant omdat het lastig maar niet onmogelijk blijkt om het echte verhaal goed en begrijpelijk boven water te krijgen.

In de finale VS-verkiezingsweek gaat Timen van Haaster dagelijks in op de communicatiekant achter de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Hij besteedt in blogs en webcasts aandacht aan onderwerpen als framing, crisiscommunicatie, social media en big data. 

 

Loyaliteit

De afgelopen dagen stromen de berichten in Washington DC en de rest van de wereld binnen over nieuwe, veranderende polls. Polls die laten zien dat het nog geen gelopen race is, dat Clinton een voorsprong van nog maar gemiddeld tussen de 0,5 - 2% heeft op Trump en in sommige polls zelfs achter staat.

Dat is bij lange na niet het hele verhaal, aldus de researchers bij Clarus – het vooraanstaand onderzoeksbureau van Qorvis MSLGROUP. Allereerst omdat het samenkomen van percentages in de peilingen (convergeren heet dat met een mooi woord) een natuurlijk fenomeen is op het einde van een campagne. Steeds meer kiezers weten wat zij gaan stemmen en komen dan toch weer uit bij hun oude vertrouwde partij. Republikeinen bijvoorbeeld stemmen vanwege hun partijloyaliteit grotendeels dan ‘toch’ maar op Trump.

Peilingen zijn nationaal

Daarnaast zijn deze peilingen gebaseerd op het nationale totaalbeeld. Dit zegt niets over hoe de verhoudingen in de staten zelf liggen, terwijl die juist de doorslag geven. Elke staat levert een aantal kiesmannen en de kandidaat die er 270 of meer heeft, wint. Als je vervolgens kijkt naar de peilingen per staat, levert dat een heel ander beeld op.

Clinton staat beter voor

De peilingen per staat laten zien dat Clinton er redelijk solide voor staat en dat er voor Trump nog flink wat werk aan de winkel is. Als je het aantal kiesmannen optelt dat beide kandidaten op basis van de huidige peilingen per staat zou krijgen, kom je uit op 258 voor Clinton, 184 voor Trump en 96 onbeslist. Dit houdt in dat Clinton nog slechts 12 kiesmannen bij elkaar moet schrapen en daarmee de rode loper naar een overwinning feitelijk klaar ligt.

Florida en North Carolina cruciaal

Als Trump nog enige aanspraak wil maken op het presidentschap, moet hij volgens de analisten van Clarus sowieso twee cruciale staten zien binnen te halen: Florida (29 kiesmannen) en North Carolina (15 kiesmannen). Beide zijn cruciaal. Op dit moment loopt Clinton ietsje voor in Florida en staan beide kandidaten min of meer gelijk in North Carolina. Alles lijkt af te hangen van de uiteindelijke opkomst naar de stembus van belangrijke doelgroepen als Latino’s en Afro-Americans. Als zij in behoorlijke aantallen komen opdagen, is het gedaan met Trump. Toch zou ik liegen als ik zeg dat het toch nog geen spannende wedstrijd kan worden. Een kat in het nauw maakt rare sprongen en dat geldt voor Trump in alle opzichten, alle peilingen ten spijt.

Eerder verschenen in deze reeks blogs van Timen van Haaster:
*
*
* Voor de inleiding op deze serie blogs, klik .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in