
Naar verwachting zal de beoogde organisatie medio 2004 een feit zijn. Dit voornemen werd aangekondigd door SMA-voorzitter Korthals Altes tijdens de traditionele SMA Najaarsbijeenkomst.
Volgens Korthals Altes vragen de huidige ontwikkelingen zoals internationalisering, concentratie en de veranderende wensen van consument en maatschappij, om een eenduidige structuur voor belangenbehartiging en heldere en krachtigere communicatie.'De huidige structuur van de belangenbehartiging aan producentenzijde vinden we te complex, te gefragmenteerd en te veel aan individuele productgroepen en branches gebonden', aldus de voorzitter. 'Dit gaat ten koste van een effectieve en slagvaardige besluitvorming en de kwaliteit van de externe contacten.'
Er vindt daarom inmiddels overleg plaats tussen de SMA en de Nederlandse Voedingsmiddelenindustrie VAI om te komen tot één nieuwe koepelorganisatie, waarbij bedrijven in de fast moving consumer goods sector (zowel food als non-food) zich kunnen aansluiten.
VAI-voorzitter Frans Tummers beschouwt een bundeling van de bij VAI en de branches gespecialiseerde kennis over producten en wetgeving, zowel nationaal als binnen de EU, met de specifieke kennis en ervaring op het gebied van supply chain samenwerking, verpakkingen en communicatie waar de SMA en haar aangeslotenen over beschikken, als een aanmerkelijke versterking van de belangenbehartiging van de sector.Korthals Altes, algemeen directeur van Heineken Nederland, zegt dat de achterbannen van beide clubs zich massaal achter het initiatief hebben geschaard.
Vacatures
Specialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur
CTGBContent Creative- RTL Tonight
Banijay Benelux.comMeer discussie was er over de prijzenoorlog. In de informele sfeer bleek dat veel merkartikelfabrikanten zich grote zorgen maken. ‘Een gezonde bedrijfstak heeft gezonde marges nodig en die zijn goeddeels verdwenen’, zegt Korthals Altes. ‘Natuurlijk bepaalt de handel de prijs naar de consument. Fabrikanten willen graag praten over mogelijkheden om de consument te activeren op de plaats van aankoop, maar zullen de hoogte van eventuele vergoedingen laten afhangen van de tegenprestatie. Het “voor wat hoort wat”-principe. Door de verlaging van de prijzen van het bestaande assortiment wordt er echter ook een groter verschil gecreëerd met de prijsstelling van innovatieve producten die wel de volle marge moeten opbrengen. Hier vreest de SMA op termijn ernstige negatieve gevolgen van de huidige prijzenslag. Het gevaar dat het innovatievermogen van de merkindustrie onder druk komt te staan is levensgroot aanwezig. Als A-merkfabrikanten blijven wij geloven in het creëren en produceren van innovatieve producten met toegevoegde waarde, waar een reële prijs voor moet worden betaald die de consument ook bereid is te betalen. Met het huidige gevecht van vrijwel alle afnemers om de gunst van de consument, is geen fabrikantenbelang gediend. Afgezien van het korte termijn voordeel voor de portemonnee van de consument, vrezen wij dat de huidige prijzenslag uiteindelijk slechts verliezers zal tellen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee