Overslaan en naar de inhoud gaan

Scheidend Superunie-directeur Frans Fredrix:'Retailers zijn betere marketeers dan fabrikanten'

Hij is de vleesgeworden opponent van de Nederlandse levensmiddelenindustrie: Superunie-directeur Frans Fredrix. In een interview met het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De sterke groei van de private labels, die vooral de laatste tien jaar een enorme opmars laten zien, schrijft Fredrix toe aan twee hoofdelementen: de overtuiging dat retailers net zulke goede marketeers zijn als fabrikanten ('misschien zelfs beter') en de calculerende burger, die door de huidige informatietechnologie steeds meer kennis weet te vergaren. 'De burger weet steeds beter wat goed voor hem is. Dat geldt in ieder geval voor grote delen van de versgroepen, waar mensen zeggen: vers geperst sinaasappelsap is vers geperst sinaasappelsap.'

related partner content for mobile comes here

Fredrix denkt dat met name de grote fabrikanten het steeds lastiger krijgen. Als ze een hit hebben worden ze meteen gekopieerd door Fredrix en de andere retailers. 'Productiefaciliteiten die alles kunnen namaken zijn overal ter wereld beschikbaar. Retailers zijn bovendien snelle beslissers en hebben de beschikking over de winkels waar de producten in moeten.'

En ze zijn uitsluitend op massaconsumptie gericht, terwijl de markt steeds verder fragmenteert. Fredrix: 'Kleine fabrikanten die snel kunnen schakelen, die veel kennis hebben van grondstoffen, krijgen absoluut een voorsprong. Vroeger moest je een geweldige power aan merkwaarde communiceren, je moest daarvoor groot zijn, minstens tachtig procent distributie hebben. Dat hoeft niet meer. Als je reegebraad met Provençaalse kruiden kunt aanbieden, dan ben je gewoon leverancier van Albert Heijn. En dat staat in schril contrast met de opvatting van de traditionele marketeer, die minstens vijf miljoen euro nodig heeft om een bepaalde branding bij mensen erin te pompen.'

'Flexibiliteit wordt ook belangrijker', zegt Fredrix. 'Je moet het product snel in de winkel kunnen krijgen en vooral ook niet te lang. De tijd van massaconsumptie is eindig. Kijk bijvoorbeeld naar het saladesegment. We begonnen met zeven smaken van Johma, nu bestaat het gemiddelde aanbod in de supermarkt uit veertig smaken, die voortdurend wisselen.'

Het interview met Fredrix, die na 15 jaar Superunie zelfstandig consultant wordt, staat in het januarinummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat vrijdag verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in