Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Plan voor radiozenders alleen tijdsverlies’

De Vereniging Commerciële Radio (VCR) is verbijsterd over het definitieve plan ter verdeling van commerciële radiofrequenties.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat liet VCR-woordvoerder Martin Banga vandaag weten. ‘Het toetsplan van de commissie-Franken heeft niets veranderd in de oorspronkelijke plannen. Het bracht alleen maar tijdsverlies. Het is gewoon een verkapte veiling. En dan ook nog in de slechtst mogelijke vorm.’
Kennis en ervaring zijn van belang om kans te maken om de komende jaren een commerciële radiozender in de lucht te brengen of te houden. Dat blijkt uit een regeling die de staatssecretarissen Wijn (Economische Zaken) en Van Leeuwen (Cultuur) woensdag naar de Tweede Kamer hebben verzonden.
Per 1 juni van dit jaar is er ruimte voor negen landelijke commerciële zenders op de FM-band, terwijl ons land nu nog zeven van dergelijke stations kent. Ook de bestaande zenders moeten met een bieding komen om vanaf die datum acht jaar te kunnen uitzenden. Vijf van de negen zenders moeten voldoen aan een ‘profiel’ en vier zijn volledig vrij in wat voor programma’s ze gaan uitzenden.

related partner content for mobile comes here

De regeling moet een einde maken aan jaren van politiek gesteggel en rechtszaken van radiozenders tegen het Rijk. Zo was het aanvankelijk de bedoeling dat de radiofrequenties geveild zouden worden, maar de Tweede Kamer wilde een vergelijkende toets. Nu kunnen de gegadigden een plan indienen.

Degene die het best voldoet aan het profiel van een van de vijf profielzenders maakt het meeste kans. Als kandidaten gelijk eindigen geeft een financieel bod de doorslag.
Toen de Tweede Kamer eind vorig jaar met de staatssecretarissen overlegde, werden ze het er wel over eens dat het niet de bedoeling is dat de commerciële radiozenders allemaal dezelfde tophits zouden uitzenden. De Kamer stemde daarom in met vijf profielzenders, maar daarmee is nog niet het laatste woord gezegd over de inhoud van de programma’s. Zo was toen onder meer sprake van een klassieke zender of een multiculturele zender. De Kamer eiste dat zij zich nog over de kleur van de zenders kon uitspreken, nadat de commissie een advies had uitgebracht.

Met het advies, zoals het er nu ligt, kan de Kamer nog veel kanten op. Zo komt er een zender met niet-recente bijzondere muziek, een voor recente bijzondere muziek, een nieuwszender, een klassieke zender of een jazz-zender en ook nog een zender met Nederlandstalige muziek.
Een woordvoerder van Radio 538 zegt in een reactie dat de overheid nu ‘probeert een auto te verkopen, terwijl het de vraag is of er wel benzine zal zijn’. De zendmasten voldoen volgens hem nog niet aan de technische eisen om negen stations mogelijk te maken op de FM-band. Bovendien kunnen bij gemeenten bezwaren worden ingediend tegen de aanpassingen aan die zenders en gevreesd wordt dat dit voor veel vertraging kan zorgen.
De organisaties van de commerciële radiostations, de SCR en de VCR, beraden zich donderdag over de regeling en konden woensdag nog geen reactie geven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in