Onderzoek: Agis maakt beste zorgcommercial
Zorgverzekeraars adverteren traditioneel vooral in het vierde kwartaal: voor consumenten de periode om hun verzekering te heroverwegen, en eventueel te switchen. Vorig jaar switchte slechts een enkeling daadwerkelijk; de communicatie richt zich dus vooral op klantbehoud.
Welke zorgverzekeraar ontwikkelde hiervoor de beste commercial?.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaMarketresponse beoordeelde de commercials op attentiewaarde en de mate waarin de uitingen in staat zijn om de merkbinding te versterken. Voor boodschap en branding is gedetailleerder inzicht in doelstellingen en strategieën nodig.
De winnaar: Agis. Deze commercial heeft volgens het onderzoeksbureau de beste attentiewaarde en is het best in staat tot merkbinding. Zowel onder haar eigen klanten als onder klanten van andere verzekeringsmaatschappijen.
Ruim de helft van de consumenten zal aandacht hebben voor de spot van Agis, bij ruim tweederde is sprake van merkbinding. En bij ongeveer van de helft van de consumenten is van beide sprake.Menzis weet bij minder dan 40 procent van de consumenten zowel attentie als merkbinding te bewerkstelligen. Bij Ohra en FBTO ligt dit percentage rond de 30 procent.
De humor in de spot van Agis werkt, aldus de onderzoekers. Daarnaast kunnen consumenten zich goed verplaatsen in door Agis geschetste situatie. ‘Agis laat consumenten zien dat het bedrijf ze begrijpt, en dat wordt gewaardeerd. De meeste maatschappijen slagen er wel in om interessant nieuws te brengen. Agis geeft consumenten echter het beste gevoel daarbij.’
Het hele artikel is terug te vinden in het februarinummer van Tijdschrift voor Marketing
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid