'Nederland te klein voor nieuwe krant op iPad'
Dat blijkt uit een rondgang van het ANP onder enkele mediadeskundigen. Een poldervariant van The Daily zit er voorlopig dus niet in. Mediatycoon Rupert Murdoch en Apple-topman Steve Jobs werken momenteel aan The Daily, een krant speciaal voor de tabletcomputer.
Volgens krantendeskundige en lector crossmedia content aan de Hogeschool Utrecht Piet Bakker moet The Daily het hebben van schaalgrootte. 'Het is een Amerikaans initiatief, maar de krant is uiteraard niet aan landsgrenzen gebonden en zal ook daarbuiten klanten vinden. The Daily hoeft maar een paar procent van deze miljoenenmarkt te veroveren.'
Jacob Groshek, universitair docent media en communicatie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, noemt het onwaarschijnlijk dat veel Nederlanders zich zullen abonneren op de digitale krant. Ook hij acht de kans op een Nederlandse variant klein. 'Althans, voorlopig. Mogelijk krijgt Nederland over een jaar of vijf een eigen papierloze krant', zegt Groshek.
De mediadeskundigen kijken uit naar de lancering over een aantal weken. Bakker: 'Ik wil weten of het nieuwe medium voor het publiek een interessant alternatief is. Alles wat tot nu toe voor de iPad is gemaakt, zijn spin-offs van bestaande kranten. Bovendien wordt het abonnement van 99 cent per week vele malen goedkoper dan gedrukte kranten.'
The Daily belandt in een overvol medialandschap. Groshek: 'Veel bestaande kranten en nieuwswebsites hebben al versies voor de iPad, zowel gratis als betaald.' Bakker: 'Een nieuw product, waarvoor het publiek bereid is te betalen, moet dus veel beter zijn dan het gratis NU.nl en vele malen goedkoper dan de iPad-edities van bestaande krantentitels die nu 79 cent per stuk kosten.'
Beiden verwachten dat The Daily vooral geld moet verdienen aan abonnementenverkoop, aangezien de advertentiemarkt onder druk staat.
Bron: ANP
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid