Overslaan en naar de inhoud gaan

'Money & Speed' beste Design van NL

Money & Speed heeft afgelopen zaterdag de Golden Eye gewonnen bij de Dutch Design Awards.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Dutch Design Awards werden afgelopen zaterdag uitgereikt in Eindhoven door Hadassah de Boer. De internationale jury onder leiding van Hedy d’Ancona legde de volgende verklaring af over de wedstrijd van dit jaar. "Designers willen de wereld veranderen, maar kunnen het niet alleen. Dit jaar zag de jury dat het in veel hedendaags ontwerp draait om de veranderende wereld en daarmee gepaarde problematiek. Het engagement is voortdurend onderwerp van gesprek, óók bij de jury, die in een uitzonderlijk levendige discussie tot besluiten is gekomen. Tegelijkertijd benadrukt de jury dat de kracht van 'design thinking' niet moet worden onderschat en dat Nederlands ontwerp een voorbeeldrol heeft daarin. Onder finalisten was sprake van een rijk en gedifferentieerd aanbod, waaruit blijkt dat Nederlandse ontwerpers ook in deze roerige tijden het hoofd niet laten hangen. Ze gaan met passie voor een betere toekomst.”

related partner content for mobile comes here

Behalve de Golden Eye voor Money & Speed werden er nog meer prijzen uitgereikt. De MINI Young Designer Award werd gewonnen door Bart Hess, de winnaar van de BNO – Piet Zwart Life Time Achievement Award was Marijke van der Wijst en de Beste Opdrachtgever Award werd uitgereikt aan Ahrend. Tijdens de Awardshow werd ook het eerste exemplaar van de tweede editie van het Dutch Design Jaarboek, een uitgave van NAi Uitgevers in samenwerking met de Dutch Design Awards, door Timo de Rijk aangeboden aan Mary-Ann Schreurs, wethouder Design, Innovatie, Cultuur en Openbare Ruimte in Eindhoven. De ontwerpen van alle finalisten en winnaars worden tijdens de Dutch Design Week geëxposeerd in de Brainport Greenhouse op het Stadhuisplein. Daar wordt op 30 oktober om 15.00 uur ook de winnaar van de DDA Publieksprijs bekendgemaakt, waar iedereen tijdens DDW nog op kan stemmen.

The Golden Eye – de prijs voor de beste Nederlandse vormgeving voor 2011 – werd door de internationale jury toegekend aan de iPad-documentaire ‘Money & Speed: Inside the Black Box’ van VPRO Tegenlicht door Catalogtree (Daniel Gross & Joris Maltha). Uit een veld van meer dan 680 deelnemers en 45 finalisten was het werk Money & Speed ‘the best of the best’. Naast de eer wint Catalogtree €20.000 aan prijzengeld. De internationale jury zei het volgende over het bekroonde werk: “Money & Speed heeft de capaciteit om een breed publiek aan te zetten tot verandering. Het laat zien dat design daadwerkelijk kan bijdragen aan een betere wereld: een eye opener.”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in