Overslaan en naar de inhoud gaan

Kinderen leren met game dat fietsen zonder verlichting geen spelletje is

VVN en Shell luiden de wintertijd in met virtuel reality game over belang fietsverlichting
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veilig Verkeer Nederland en Shell lanceren vandaag gezamenlijk een Virtual Reality Game voor kinderen om het bewustzijn voor het belang van fietsverlichting te vergroten. Maar liefst 90% van de jonge fietsers in grote steden heeft zowel geen voor- als achterlicht op de fiets, blijkt uit recent onderzoek. Reden voor Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Shell om hieraan deze winter in combinatie met het Mobiele Verkeersplein extra aandacht te besteden.

related partner content for mobile comes here

Dit weekend gaat de wintertijd in en wordt de klok met een uur verzet. Dat betekent meer fietskilometers in het donker. Jongeren fietsen echter relatief vaak zonder verlichting. Vooral in de grote steden, waar slechts 10% van de fietsers in de leeftijd 12-18 jaar met een voor- en achterlicht rijdt. In de overige steden (28%) en het buitengebied (61%) liggen de percentages iets hoger.

Game

Om de kwetsbare jonge doelgroep bewust te maken van het belang van fietsverlichting hebben VVN en Shell een speciale Virtual Reality Game ontwikkeld. Een groep basisschoolleerlingen verzamelde zich vandaag onder begeleiding van Agent Joss bij Shell station Slingelandtstraat in Amsterdam voor de primeur van de game. Met behulp van een geavanceerde virtual reality bril nemen zij zelf plaats achter het stuur van een auto en komen zij verschillende verkeerssituaties tegen. Op die manier beleven ze hoe het voor een automobilist is om fietsers zonder licht tegen te komen. VVN en Shell willen hiermee bereiken dat iedereen voortaan gewoon zijn licht aandoet.

Verkeer is interactie

&;Een ongeluk schuilt in een klein hoekje en de zichtbaarheid van fietsers is aanzienlijk minder wanneer zij geen verlichting op hun fiets hebben. Met dit initiatief hopen we samen met onze partner Shell het toenemende aantal verkeersslachtoffers terug te dringen&;, aldus José de Jong, woordvoerder Veilig Verkeer Nederland. &;Door kinderen zelf, in plaats van hun ouders, te laten inzien hoe belangrijk fietsverlichting is, hopen we dat ze hun fietslamp altijd gebruiken.

“De cijfers liegen er niet om. Kinderen ervaren meestal pas het belang van fietsverlichting wanneer ze op latere leeftijd zelf achter het stuur zitten. Daarom brengen we deze ervaring virtueel over naar de kinderen. Hierdoor hopen we samen met VVN bij te dragen aan een veiliger verkeer”, aldus Bianca Stip, Social Investment Advisor Shell Nederland. “Het is dan ook mooi om te zien dat de eerste gebruikers van de game enthousiast reageren en ervan leren.”

Wow

Quint van Haren, basisschoolleerling: &;Wow, wat een gave game! Ik wist niet dat fietsen zonder licht zo gevaarlijk was, maar als je in de auto zit is het echt moeilijk om een fietser in het donker te zien. Vanaf nu ga ik mijn fietslampjes altijd aan doen in het donker!&;

Om bij te dragen aan veiliger verkeer ontvangen gasten komende week, zolang de voorraad strekt, een gratis fietslampje bij Shell. Deze actie is geldig bij gebruik van de wasstraat op 100 geselecteerde stations door heel Nederland.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in