Het draait allemaal om SBS 6
Teleurstelling in plaats van beleving
De film duurde iets meer dan twee uur volgens #039;The next three days' op IMDB">IMDB. Inclusief aftiteling. Maar pas drie uur na de start om 20:30 kwam de aftiteling. Die niet kwam. Want direct na het laatste filmbeeld wordt er abrupt overgeschakeld naar het volgende programma/reclameblok. Tijd om het einde van de film, de beleving, nog even in te laten werken en bezinken, heeft de kijker niet. We moeten door. Dit na al ruim een uur aan randzaken tussen de film door.
Goed, de reclameblokken zijn normaal. Begrijpelijk. Dat hoort er bij. Nu nog wel tenminste. De hoeveelheid en inhoud van de onderbrekingen zijn echter tenenkrommend. Het beste voorbeeld is het gekozen moment om 'Hart van Nederland' tussen de film te proppen. Precies bij de start van de ontknoping, het ‘puntje van de stoel moment’, wordt de film abrupt afgebroken. ‘Slim’ gedaan van SBS 6, want de kijker wil weten hoe het af loopt. De kwaliteit van de film houdt de kijker vast. Maar, weg beleving. Teleurstelling.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Kijk naar ons, kijk naar ons!
Tijdens de vele onderbrekingen wordt je als kijker zo ontzettend veel door de strot geduwd dat het onmogelijk is om alles op te slaan. Naast de reclame is daar de continue, schreeuwerige promotie voor de eigen programma’s die later op de avond, tijdens de film, of later in de week/maand volgen. SBS 6 is als een klein verwend kind dat schreeuwt om aandacht die eigenlijk bestemd is voor de film.
De kijker/consument staat dan ook niet centraal bij SBS 6. Het draait niet om zijn/haar beleving. Maar om SBS 6. De kwaliteit van een film wordt misbruikt om tussen half 9 en half 12 zoveel mogelijk van de eigen programma’s te promoten en te tonen. Gecombineerd met het zorgvuldig uitbreiden en uitmelken van adverteerdersruimte.
Dat laatste is goed voor merken? Toch…..?
Toegevoegde waarde voor adverteerder?
Qua zendtijd van hun merk of product misschien. Maar komt het ook aan? Is het moment waarop je als merk je consument bereikt niet veel belangrijker? En waardevoller? In dit geval is er van de beleving van de kijker weinig over. Die zit om half 12 verbouwereerd, teleurgesteld en misschien zelfs gefrustreerd op de bank en komt tot de conclusie dat hij/zij drie uur lang is misleid. Het draaide allemaal om SBS 6.
Wat is dan nog de toegevoegde waarde voor adverteerders als je consumenten bereikt op momenten dat ze gefrustreerd raken door de manier waarop de tv-zender met ze omgaat. Wat is de impact van je boodschap? Wat blijft er eigenlijk hangen?
Een voorbeeld. De film ‘werd mede mogelijk gemaakt door.’ Ik heb geen flauw idee meer welk merk dit is geweest. Ben bang dat dit voor bijna 100% van de kijkers geldt. Het is te veel en het verkeerde moment. Door het concept van SBS 6 mist de boodschap impact. Even los van de vraag of er logische, relevante link was tussen het merk en de film. De adverteerder zal vast en zeker meer betaald hebben voor ‘meer impact’, maar krijgt uiteindelijk het tegenovergestelde.
Bestaansrecht
Digitale t.v. en het internet bieden kijkers/consumenten voldoende mogelijkheden om dit soort ervaringen te voorkomen. Om zelf de regie in handen te hebben. Een film opnemen en later kijken met forward functie is eenvoudig. Downloaden of huren met een paar of muisklikken of drukken op de toets is snel gebeurd. Op de korte termijn zal SBS 6 zich wel staande weten te houden. Maar op de lange termijn kan geen enkel bedrijf/merk zich veroorloven om zijn klanten zo voor de gek te houden. Ook SBS 6 niet.
Toch?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid