Overslaan en naar de inhoud gaan

De eigen organisatie is de basis van alle communicatie (deel 1)

Socrates schreef het al: ‘Ken uzelf en u zult het universum en de goden kennen’ en Vrijmetselaars hebben het adagium ‘Ken Uzelve’…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Visie, Missie en Strategie
Een inkoppertje. Het gaat er in essentie niet om wat je doet, noch hoe je dat doet, maar waarom je iets doet. Simon Sinek weet dat briljant te verwoorden in zijn en zijn boek ‘Start with Why’.

related partner content for mobile comes here

Wat is de visie, missie en strategie van je organisatie? En dan niet dat obligate gewauwel, maar de kern ervan. Waarom bestaat de organisatie überhaupt? Wat maakte dat iemand ermee is begonnen? Wat had diegene als doel, wens, verlangen? Dat is namelijk de stamcel van je organisatie. En vergis je niet, al is een organisatie al tien keer overgenomen, van eigenaar veranderd en werkt er niemand meer die de oorspronkelijke eigenaar nog heeft meegemaakt: deze missie ‘waart’ nog rond in het bedrijf. Dat is waar alles in je organisatie zich op afstemt. En dus moet je daar beginnen.

Belangrijke vragen om te stellen:
- hebben we helder waarom we doen wat we doen
- eren we het oorspronkelijke ‘waarom’ nog
- geven we voldoende ruimte, aandacht en waardering aan het ‘waarom’

Beantwoord je een van de vragen met ‘nee’, is daar werk aan de winkel.

Normen en Waarden
Veel organisaties verwoorden de normen en waarden in een adem met de missionstatement. Dat is slim, die horen ook bij elkaar. Want als je kijkt naar het waarom van je bezigheden, dan hangt daar automatisch aan vast welke do’s en don’ts je daarbij hanteert.

Ga maar na: is het doel van de organisatie iets perfects te maken, dan zijn normen en waarden als ‘de kantjes eraf lopen’, ‘goed is goed genoeg’ en ‘met de Franse slag’ niet snel te vinden. Wel zullen we in zo’n organisatie zaken zien als ‘een stapje harder zetten’, ‘dat kan beter’ en chronische ontevredenheid. Niet alleen positieve normen en waarden komen voort uit de missie, het waarom, van de organisatie. Ook alle vervormingen, achilleshielen en valkuilen tonen zich in de normen en waarden.

In het kader van zelfkennis is het slim een eerlijke blik op de normen en waarden van je organisatie te werpen. En in je externe communicatie aandacht te schenken aan de positieve normen en waarden die in de organisatie aanwezig zijn. Je zult zien dat je klanten zich erin herkennen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in