De eigen organisatie is de basis van alle communicatie (deel 1)
Visie, Missie en Strategie
Een inkoppertje. Het gaat er in essentie niet om wat je doet, noch hoe je dat doet, maar waarom je iets doet. Simon Sinek weet dat briljant te verwoorden in zijn TED-talk en zijn boek ‘Start with Why’.
Wat is de visie, missie en strategie van je organisatie? En dan niet dat obligate gewauwel, maar de kern ervan. Waarom bestaat de organisatie überhaupt? Wat maakte dat iemand ermee is begonnen? Wat had diegene als doel, wens, verlangen? Dat is namelijk de stamcel van je organisatie. En vergis je niet, al is een organisatie al tien keer overgenomen, van eigenaar veranderd en werkt er niemand meer die de oorspronkelijke eigenaar nog heeft meegemaakt: deze missie ‘waart’ nog rond in het bedrijf. Dat is waar alles in je organisatie zich op afstemt. En dus moet je daar beginnen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Belangrijke vragen om te stellen:
- hebben we helder waarom we doen wat we doen
- eren we het oorspronkelijke ‘waarom’ nog
- geven we voldoende ruimte, aandacht en waardering aan het ‘waarom’
Beantwoord je een van de vragen met ‘nee’, is daar werk aan de winkel.
Normen en Waarden
Veel organisaties verwoorden de normen en waarden in een adem met de missionstatement. Dat is slim, die horen ook bij elkaar. Want als je kijkt naar het waarom van je bezigheden, dan hangt daar automatisch aan vast welke do’s en don’ts je daarbij hanteert.
Ga maar na: is het doel van de organisatie iets perfects te maken, dan zijn normen en waarden als ‘de kantjes eraf lopen’, ‘goed is goed genoeg’ en ‘met de Franse slag’ niet snel te vinden. Wel zullen we in zo’n organisatie zaken zien als ‘een stapje harder zetten’, ‘dat kan beter’ en chronische ontevredenheid. Niet alleen positieve normen en waarden komen voort uit de missie, het waarom, van de organisatie. Ook alle vervormingen, achilleshielen en valkuilen tonen zich in de normen en waarden.
In het kader van zelfkennis is het slim een eerlijke blik op de normen en waarden van je organisatie te werpen. En in je externe communicatie aandacht te schenken aan de positieve normen en waarden die in de organisatie aanwezig zijn. Je zult zien dat je klanten zich erin herkennen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid