Overslaan en naar de inhoud gaan

Bijna helft te jonge bezoekers geweigerd

Bijna de helft (42 pct) van de te jonge bezoekers en kopers in bioscopen, videotheken en winkels wordt geweigerd om hun leeftijd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS/Nipo de afgelopen maanden uitvoerde met mystery shoppers. Twee jaar geleden werd nog 14 pct van de consumenten onder de zestien jaar geweigerd bij een film voor een hogere leeftijdscategorie, of het kopen van een game met het voorschrift 16+.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek blijkt verder dat de leeftijdsgrenzen het best worden nageleefd in bioscopen (74 pct) en het minst in warenhuizen (15 pct). De grootste vooruitgang is geboekt in speelgoedwinkels, waar twee jaar geleden de leeftijdsgrens in 8 pct van de gevallen werd nageleefd en inmiddels in 45 pct van de gevallen.

Volgens de onderzoekers is de vooruitgang het resultaat van afspraken die de branche vorig jaar heeft gemaakt met minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie. De ondernemers beloofden toen binnen twee jaar te komen tot een naleving van 70 pct voor films en games met een leeftijdsgrens van zestien jaar.

Voor het onderzoek zijn 450 bioscopen, winkels, videotheken en bibliotheken bezocht door enkele honderden mystery shoppers tussen de elf en vijftien jaar. De shoppers probeerden bij een film met een hogere leeftijdsaanduiding binnen te komen, of een game te kopen of huren voor oudere gebruikers.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in