Bedrijfsroman in plaats van brochure
Dat meldt de Belgische krant De Tijd. De bedrijfsroman met als naam 'Kievit' gaat over de dagelijkse praktijk waar de IT-consultants mee te maken hebben en informeert tussen de regels door ook over de bedrijfscultuur van CapGemini. De roman vertelt het verhaal van twee vrienden, Ben en Peter, die collega's worden. Ze krijgen te maken met een omwenteling in de bedrijfscultuur, waaraan sommigen optimistisch meewerken terwijl anderen zich juist gaan afzetten.
Kris Poté, vice-president CapGemini Belgium kreeg de roman aan geboden door twee van zijn werknemers en vond het een goed idee om deze uit te brengen in plaats van de zoveelste brochure. Poté tegenover De Tijd: “Een bedrijfsroman heeft een grotere emotionele waarde dan een klassieke bedrijfsbrochure. In plaats van de bedrijfswaarden op te sommen, komen die nu in het verhaal tot uiting. Een roman is fictief en laat veel dingen over aan de appreciatie van de lezer. De informatie krijgt zo ook meer geloofwaardigheid. In onze vorige bedrijfsbrochure legden we uit wat samenwerken en vertrouwen voor ons betekenen. In de roman illustreren we dat aan de hand van een concreet verhaal.”?
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe roman moet ook een bijdrage leveren aan de bekendheid van het IT-bedrijf. Poté: “In onze sector is het moeilijk om je te onderscheiden. Het soort werk, de prijs en de kwaliteit zijn vergelijkbaar. We moeten ons dan ook onderscheiden op basis van de waarden die we belangrijk vinden. Toen we twee jaar geleden onze naam veranderden in CapGemini hebben we bij grote bedrijven gepeild naar met welke waarden ze ons en concurrenten zoals IBM, Accenture en EDS associëren. IBM associeerden de respondenten met 'groot', EDS met 'Amerikaans', Accenture met solide' en CapGemini met 'collaboratie'. Dat samenwerken een belangrijke karakteristiek is van CapGemini blijkt doorheen het ganse verhaal.”?
Het boek is begin dit jaar verschenen in een eerste oplage van 300 exemplaren en is verkrijgbaar via de reguliere Belgische afzetkanalen. Poté doelt uiteindelijk op een oplage van de 800 à 1.000 exemplaren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid