Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijfsroman in plaats van brochure

Twee IT-consultants van CapGemini België hebben hun ervaringen opgetekend in een bedrijfsroman, die tevens fungeert als brochure.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt de Belgische krant De Tijd. De bedrijfsroman met als naam 'Kievit' gaat over de dagelijkse praktijk waar de IT-consultants mee te maken hebben en informeert tussen de regels door ook over de bedrijfscultuur van CapGemini. De roman vertelt het verhaal van twee vrienden, Ben en Peter, die collega's worden. Ze krijgen te maken met een omwenteling in de bedrijfscultuur, waaraan sommigen optimistisch meewerken terwijl anderen zich juist gaan afzetten.

related partner content for mobile comes here

Kris Poté, vice-president CapGemini Belgium kreeg de roman aan geboden door twee van zijn werknemers en vond het een goed idee om deze uit te brengen in plaats van de zoveelste brochure. Poté tegenover De Tijd: “Een bedrijfsroman heeft een grotere emotionele waarde dan een klassieke bedrijfsbrochure. In plaats van de bedrijfswaarden op te sommen, komen die nu in het verhaal tot uiting. Een roman is fictief en laat veel dingen over aan de appreciatie van de lezer. De informatie krijgt zo ook meer geloofwaardigheid. In onze vorige bedrijfsbrochure legden we uit wat samenwerken en vertrouwen voor ons betekenen. In de roman illustreren we dat aan de hand van een concreet verhaal.”?

De roman moet ook een bijdrage leveren aan de bekendheid van het IT-bedrijf. Poté: “In onze sector is het moeilijk om je te onderscheiden. Het soort werk, de prijs en de kwaliteit zijn vergelijkbaar. We moeten ons dan ook onderscheiden op basis van de waarden die we belangrijk vinden. Toen we twee jaar geleden onze naam veranderden in CapGemini hebben we bij grote bedrijven gepeild naar met welke waarden ze ons en concurrenten zoals IBM, Accenture en EDS associëren. IBM associeerden de respondenten met 'groot', EDS met 'Amerikaans', Accenture met solide' en CapGemini met 'collaboratie'. Dat samenwerken een belangrijke karakteristiek is van CapGemini blijkt doorheen het ganse verhaal.”?

Het boek is begin dit jaar verschenen in een eerste oplage van 300 exemplaren en is verkrijgbaar via de reguliere Belgische afzetkanalen. Poté doelt uiteindelijk op een oplage van de 800 à 1.000 exemplaren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in