Google heeft het internetgebruik groot gemaakt. Maar voor al dat browsergebruik, e-mailverkeer en die zoekopdrachten, hebben we data nodig. En data kost ruimte. Véél ruimte. Zo kennen we allemaal de beelden van die enorme datacentra van Google. Maar wat is dat eigenlijk voor een wereld? Hoe ziet die wereld eruit? Wie werkt daar? En wat gebeurt daar? Niemand die het weet, behalve Google zelf.
Slimme aanpak
Het kijkje achter de schermen blijft een ijzersterk contentformat. Een voorbeeld daarvan gaven we al eerder met de podcast Talking Bull van Red Bull. Google weet dat ook. En al helemaal als dat kijkje achter de schermen superbeveiligde hekken zijn. Dus lanceerde Google eind 2020 de podcast ‘Where The Internet Lives’ en deze blijft de moeite waard om te luisteren. Vanwege de leuke wetenswaardigheden, maar vooral vanwege de slimme aanpak.
Data storytelling
De podcast wordt gepresenteerd door Barry Fisher, hij is ‘digital en data storyteller’ bij Google. In zes afleveringen neemt hij je mee naar ‘binnen’. Zo hoor je van medewerkers hoe datacentra worden ontworpen, hoe ze met elkaar verbonden zijn en hoe er wordt samengewerkt binnen Google om jouw zoekopdrachten in milliseconden te kunnen beantwoorden.
Favoriete vergelijking
Allereerst wordt er uitgelegd hoe een datacentrum werkt. En hoe kun je dat het beste uitleggen aan mensen zonder IT-achtergrond? Operations manager bij Google dr. Nicole Henley vergelijkt een datacentrum met het menselijk lichaam. Het hart is de CPU - oftewel de central processing unit, de processor. De elektrische draden zijn vergelijkbaar met je aderen, zij brengen de kracht en energie naar de CPU. Nicole’s favoriete vergelijking: de air-conditioning. Dat zijn de longen van het datacentrum die zorgen dat het datacentrum op de juiste temperatuur blijft
Maatschappelijk bewust
Google laat zich met deze podcast ook van haar maatschappelijk bewust kant zien en benoemt het toch wat heikele onderwerp van energieverbruik. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is dat een stuk lager dan zou je denken. De energie die verbruikt wordt, komt zoveel mogelijk uit duurzame energiebronnen, zoals de zonnepanelen op het dak van deze datacentra
Instituut
Normaal gesproken voelt een podcast over de eigen dienstverlening al snel aan als een infomercial - niet iets waar je voor je lol naar gaat luisteren. Maar Google kan zich deze aanpak veroorloven vanwege zijn enorme omvang: internet is Google - en vice versa. Feitelijk ‘claimt’ het merk met deze podcast internet en daarmee autoriteit. En dat is een slimme aanpak, daarmee wordt Google namelijk meer dan alleen maar een merk. Deze podcast onderstreept dat Google een instituut is.
Luister de Podcast van de week - Where the Internet Lives van Google.
Overzicht
Bekijk hier het hele overzicht van de Podcast van de Week, verzorgd door Airborne.
Masterclass over merkverhalen in audio
Om goed uit te leggen welk ambacht er komt kijken bij het maken van verhalende podcasts, ontwikkelde audio agency Airborne een masterclass. In deze 2-delige podcast doorloopt creative director Marvin Jacobs het gehele productieproces, van research tot sounddesign. Luister het hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!