Sinds we 1,5 jaar geleden in een wereldwijde pandemie zijn beland, is het thema gezondheid urgenter dan ooit. Voor Ted was dat reden om een podcast uit te brengen die zich specifiek hierop richt. Het is het zoveelste toevoeging aan Ted’s mediamix, waarin audio een steeds grotere rol speelt.
'Online conferenties'
Ted - een afkorting voor Technology, Education, Design - bestaat al een kleine 40 jaar. Oorspronkelijk vooral in de vorm van conferenties, maar met de opkomst van online media is het uitgegroeid tot een krachtig mediamerk. Het aantal online kanalen dat vanuit Ted in de lucht wordt gehouden is vrij indrukwekkend. Via websites, apps en Youtube zijn de talloze Ted-talks, die verspreid over de wereld worden gehouden, al jaren terug te kijken.
Talks & Hour
Sinds 2012 worden de talks ook aangeboden in de vorm van audio, in eerste instantie als radioprogramma: Ted Radio Hour. Rond een specifiek thema worden een uur lang talks bijeengebracht en sprekers geïnterviewd. Het is al jaren een zeer succesvolle podcast, die steevast in het lijstje staat van best beluisterde podcasts.
Ted Radio Hour zou je kunnen zien als de flagship-podcast van het Ted Audio Collective. Onder deze noemer brengt het een verzameling aan podcasts uit die stuk voor stuk aansluiten bij verschillende informatiebehoeften en gebruiksmomenten. Ted Daily Talks voor de beknopte dagelijkse dosis baanbrekende ideeën, The Ted Interview voor het meer diepgravende werk, Ted Business voor zakelijk geïnteresseerde luisteraar en nu dus ook Ted Health.
Ted Health
Deze podcast wordt wekelijks aangevuld met afleveringen van ongeveer een kwartier en bestaan voornamelijk uit eerder gehouden talks, die netjes worden ingeleid door de host. De inhoud is zoals je die van Ted mag verwachten: verrassende ideeën, vaak met een stevige en theoretische basis, die behapbaar worden gemaakt door de sprekers. Wetenschap voor beginners, zeg maar. En het levert altijd weer leuke, nieuwe inzichten op. Over slapen bijvoorbeeld.
Zo komt er een onderzoek aan de orde dat aantoont dat er een directe relatie is tussen slaaptekort en hartaanvallen. Dat gaat zelfs zo ver dat wanneer de zomertijd ingaat in het voorjaar, er de dag erna ongeveer een kwart méér hartaanvallen zijn. Een half jaar later, als de wintertijd weer ingaat, vermindert juist het aantal hartaanvallen met een kwart.
De juiste context
Ted laat goed zien hoe je content slim kunt hergebruiken. Door content in de juiste context aan te bieden, krijgt het opnieuw relevantie en waarde. Omdat het daarbij ook nog in een breder audio-portfolio en doordachte middelenmix past, wordt de slagkracht van het merk Ted ook nog eens vergroot.
Het grote bereik kan immers makkelijk worden ingezet om nieuwe middelen - zoals Ted Health - te promoten. Het resultaat is een ijzersterk merk met een indrukwekkende fanbase, óók binnen het audiodomein: dagelijks worden de Ted-podcasts 1,65 miljoen keer gedownload.
Luister de Podcast van de Week hier - Ted Health
Overzicht
Bekijk hier het hele overzicht van de Podcast van de Week, verzorgd door Airborne.
NIEUW Voor het eerst in Nederland deden wij bij audio agency Airborne onderzoek naar de merkeffecten van 'storytelling' podcasts. Wat doet onze podcast Topstukken voor het merk de BankGiro Loterij? Lees hier meer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!