Red Bull wordt vaak genoemd als hét schoolvoorbeeld voor merken op het gebied van contentmarketing en brand publishing. Van YouTube tot de Red Bull Music Academy en sportevenementen: Red Bull produceert content op en voor bijna elk denkbaar kanaal. Dus het kan ook niet anders dan dat ze een audiostrategie hebben, waar meerdere podcasts deel uit van maken.
Alleen al op basis van de titels krijg je een goed beeld van de wereld waarin het energydrink-merk bevindt: ‘Red Bull Music AAA’, ‘Orlando’s World of Diving’, ‘Beyond the Ordinary’, ‘Decoding Athletes', ‘Talking Bull’ en ‘How To be Superhuman’. Oftewel: veel muziek, extreme sports en - door Red Bull gesponsorde - atleten en sporters aan het woord.
Talking Bull
Er zijn twee podcasts van Red Bull die eruit springen: ‘Talking Bull’ en ‘How To Be Superhuman’. ‘Talking Bull’ is een conversational podcast en gaat over het Red Bull Racing Honda Formule 1 Team en richt zich vooral op de Formule 1-fan, met verhalen rondom het Red Bull Honda team.
Maar ook voor Formule 1-‘nitwits’ valt er wat te ontdekken en te luisteren. Zoals het dubbelinterview met coureur Max Verstappen en zijn vader Jos. Of hoe personal trainer Patrick Harding coureur Alex Albon traint voor een race (leuk weetje: er kan tot aan 40 kilo aan druk op de nek van een coureur staan). Of hoe engineer Andy Damerum van Red Bull Advanced Technologies, samen met een dokter en engineers van andere Formule 1-teams in het Verenigd Koninkrijk, in 2020 hun krachten bundelden mobiele beademingsapparatuur voor Covid-19-patiënten te ontwerpen en te produceren. Een proces dat normaal een paar jaar duurt, kregen zij binnen drie weken voor elkaar.
Bij Red Bull begrijpen ze als geen ander dat het interessant is om een kijkje achter de schermen te krijgen. De podcasts maken ook duidelijk deel uit van de overkoepelende contentstrategie: er wordt geregeld verwezen naar een video op andere kanalen en elke aflevering wordt afgesloten met het nieuwste nummer van een artiest uit de stal van het Red Bull record label. Wat minpuntjes: de geluidskwaliteit van de interviews laat weleens te wensen over en er zijn geen duidelijke releasedata. Terwijl juist een vast publicatieschema essentieel is bij het opbouwen van een luisterpubliek.
How To Be Superhuman
Dan de storytelling podcast ‘How To Be Superhuman’, dat wél volgens een vast schema wordt gereleased. De afleveringen duren gemiddeld 25 tot 35 minuten, hebben een levendig script, je hoort de heerlijke vertelstem van presentator en ultraloper Rob Pope en de meeslepende muziek maakt het af. De verhalen van avonturiers en topsporters die een extreme situatie hebben meegemaakt en op hun superhumans hebben overwonnen, stelen de show.
Zoals de Zweedse duursporter en voormalig paralympisch atleet Aron Anderson die als eerste in zijn rolstoel de hoogste berg van Zweden beklom. Of een verhaal uit seizoen 1 waarin de Syrische zwemster Yusra Mardini beschrijft hoe ze met haar zus 20 vluchtelingen uit het water redde. En hoe mentale prestatie-specialist en langlaufer Veronika Mayerhofer van het Red Bull Athlete Performance Center, mensen traint in superhuman gedrag.
De contentstrategie van Red Bull is er al jaren op gericht om het merk te linken aan adrenaline-opwekkende activiteiten en zijn daar behoorlijk succesvol in. Ook in audio trekt het merk die lijn door, maar het zorgt er wel voor dat de podcasts een aanvulling zijn op de rest van de mediamix. En dat doet het door mooie verhalen vertellen over extreme overwinningen, intrinsieke motivatie en wilskracht van topatleten en andere avonturiers. Onderhoudend én doordacht.
Luister de Podcasts van de week - Talking Bull en How To Be Superhuman van Red Bull
Overzicht
Bekijk hier het hele overzicht van de Podcast van de Week, verzorgd door Airborne.
Nieuw - Voor het eerst in Nederland deden wij bij audio agency Airborne onderzoek naar de merkeffecten van 'storytelling' podcasts. Wat doet onze podcast Topstukken voor het merk de BankGiro Loterij? Lees hier meer.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!