Podcastluisteraars vormen zo’n beetje het meest dankbare publiek dat een (media)maker zich kan voorstellen: ze hebben namelijk aandacht én zijn bereid om zich te laten verrassen met inhoudelijke verhalen.
De podcast ‘Jan van Leiden en het einde der tijden’ is uitgebracht door Opera2day en de Nederlandse Bachvereniging, naar aanleiding van een opera over deze historische figuur. Klinkt als iets waarvoor alleen de zeer goed ingevoerde cultuurfreak warm loopt. Maar dat is dan buiten de podcastluisteraar gerekend, want die omarmt dit soort producties met beide armen: de podcast haalde zelfs een eerste plaats in de podcast-charts en is inmiddels meer dan 100 duizend keer beluisterd (naar eigen zeggen).
Schrikbewind
Host van de podcast, Max Boogaard, reconstrueert het historische verhaal van de Nederlandse Jan van Leiden. Deze aanvankelijk eenvoudige kroegbaas groeit uit tot de leider van een beweging die de ondergang van de wereld verkondigt. In het Duitse Münster sticht hij een heilstaat, met hemzelf aan het hoofd als koning - of beter: tiran. Want hij voert er een schrikbewind.
Actuele relevantie
Eén van de belangrijkste bronnen in de podcast is Serge van Veggel van Opera2day. Als verantwoordelijk regisseur en scenarist kent hij het verhaal uiteraard goed, en kan er goed over vertellen. Maar wat de 4-delige reeks vooral interessant maakt, is dat het historische verhaal in een bredere context wordt geplaatst. Hoe werkt radicalisering precies? En waarom staan er toch altijd weer groeperingen op die het einde der tijden voorspellen? Verschillende interessante experts laten hun licht schijnen over dit soort vragen. Door deze aanpak is de podcast veel meer dan een biografisch verhaal uit de oude doos, maar krijgt het ook actuele relevantie. Los daarvan zit deze verhalende podcast ook nog eens goed in elkaar, wat betreft inhoud en vorm.
Context
Dat podcasts een inhoudelijke laag kunnen vormen binnen een mediamix, bijvoorbeeld van een campagne, stelden we al eerder vast in deze rubriek. Maar dat het ook een voorstelling - zoals een opera in dit geval - van context kan voorzien, is vrij nieuw. De Podcast van de Week-redactie heeft niet de opera gezien, maar het kan bijna niet anders dat podcastluisteraars meer uit de voorstelling halen dan wie niet heeft geluisterd.
Daarbij heeft de podcast natuurlijk ook een commerciële doelstelling, namelijk kaartjes verkopen voor de voorstelling. Interessant om te horen in hoeverre dat is gelukt. Wat in elk geval is gelukt, is het maken van een reeks waar nieuwe luisteraars nog jarenlang plezier aan kunnen beleven.
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Op de hoogte blijven en nooit meer iets missen? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!