Podcasts en supermarkten: het is een wonderlijke combinatie. Zowel binnen als buiten Nederland lijkt er vanuit deze bedrijfstak weinig belangstelling voor het medium - enkel losse initiatieven van een kortlopende series daargelaten. Terwijl het vaak wel de partijen zijn met grote advertentiebudggetten. Al ligt de nadruk daarbij natuurlijk vaak op sales, en minder op het bouwen van een merk, iets waar een podcast in eerste instantie aan bijdraagt.
Het voorbeeld voor de branche is eigenlijk al sinds jaar en dag Trader Joe’s, waar we op deze plek al eens eerder over schreven. Deze Amerikaanse supermarkt heeft een trouwe fanbase die graag wil weten wat er zich achter de schermen van de winkel afspeelt. De podcast bestaat al zo’n 4 jaar, telt ruim 50 afleveringen en staat vrijwel altijd hoog in de charts.
Britse supermarkt Waitrose
Een aanpak waarin je de ins & outs van je eigen bedrijf centraal stelt, is iets dat - los van Trader Joe’s - zich maar weinig bedrijven zich kunnen veroorloven. Dus ja, waar moet je het dan over hebben als supermarkt?
Sinds deze maand brengt de Britse supermarkt Waitrose haar eigen podcast uit: Dish. Met bovenstaande vraag in het achterhoofd is het interessant om deze productie te beluisteren.
Aantrekkelijke cover-art
Voor de context is het goed om te weten dat Waitrose zich in het wat hogere segment begeeft, in de hoek van Marqt, Crisp en - in de VS - Whole Foods Market. Dat komt dan ook gelijk terug in de aantrekkelijke cover-art van de podcasts. Dit is bij podcasts vaak nog een sluitpost; geheel ten onrechte, want het is de eerste impressie die een potentiële luisteraar van de podcast krijgt.
Bij Dish zien we de twee hosts van de show afgebeeld: DJ Nick Grimshaw en sterrenkok Angela Harnet. En de mimiek van Grimshaw maakt al gelijk duidelijk dat er gelachen gaat worden. Nou, die belofte wordt zéker ingelost.
Britse beroemdheden
Het duo ontvangt in elke aflevering één of meerdere Britse beroemdheden. Sterrenkok Harnet bereidt voor de gasten een smakelijk gerecht. Terwijl ze dat doet, vertelt ze losjes en in grote lijnen over wat ze aan het maken is; verwacht vooral geen gedetailleerde recepten. Ondertussen horen we de wijn die wordt uitschonken, pannen op het fornuis en andere keukengeluiden.
Het grootste deel van de podcast bestaat uit een conversatie met de gasten. Het is te vergelijken met de gespreken in late night-shows op televisie: gezellig, vrolijk en vol met gevatte opmerkingen. ‘t Is natuurlijk allemaal zorgvuldig ge-preproduceerd, desondanks vermakelijk om te luisteren.
Genieten van het goede leven
Wat de podcast interessant maakt, is dat het onderstreept waar Waitrose voor staat: genieten van het goede leven, samen met anderen, met een tafel vol smakelijk eten en een lekkere fles wijn. Waitrose is als afzender verder minimaal aanwezig. In de podcast wordt alleen verwezen naar de recepten die online staan, maar dat voelt eerder als een service. Maar tegelijkertijd zet je als luisteraar daarmee wel een eerste, belangrijke stap om Waitrose in je armen te sluiten - op zijn minst een klein beetje.
Meer luisteren?
Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Luister ook naar GIEP, de nieuwste productie van Airborne over hoe de Nederlandse reclame-industrie volwassen werd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!