Geheel in festivalsfeer op het terrein van Thuishaven word je op 16 mei ondergedompeld in trends, technologieën, insights, best practices, content en strategieën die jouw werk beïnvloeden.
Menno Zevenbergen (Chief Expedition Officer bij Greenhouse Conversational) en Jarno Stolk (CEO/Founder Bchain Media) zijn beide gespecialiseerd in een technologie die de markt sterk kan gaan veranderen. Menno neemt je mee hoe Voice de markt gaat beïnvloeden, maar ook je ervoor zorgt dat jouw merk straks wel wordt uitgesproken. Jarno vertelt je de kracht en mogelijkheden van blockchain in media.
Als opwarmer voor allOut gingen ze in gesprek met elkaar en stelden elkaar vragen over hun onderwerp.
De grote kansen voor de mediabranche als geheel liggen in de verhoogde efficiency, transparantie en vertrouwen die mogelijk zijn door het gebruik van Blockchain technologie. Adverteerder, bureau en exploitant krijgen geautomatiseerd altijd dezelfde meest actuele data, op hetzelfde moment, welke onveranderbaar is vastgelegd, deze data is samen gecreëerd en er is tevens consensus over. Dat klinkt heel simpel, maar heeft een enorme impact als je bedenkt dat onze branche nu bestaat uit heel veel niet uniforme datasilo’s tussen partijen, mediumtypen en/of systemen en de bizarre hoeveelheid tijd die we kwijt zijn aan deling, coördinatie en afstemming. Als je dat veel efficiënter kunt doen draagt dat bij aan de duidelijkheid, snelheid, vertrouwen en uiteindelijk de marge. Onze branche kan hierdoor echt economische gezondere plek worden voor iedereen.
De komende drie jaar zal de invloed relatief klein zijn, decentralisatie heeft de potentie om de basis van het hele media ecosysteem te veranderen, maar dat zal logischerwijs enige tijd duren. De vraag is eigenlijk wat de invloed gaat zijn op data-eigendom. Timing blijft lastig, maar transparantie en controle zijn de belangrijkste ingrediënten van het nieuwe decentrale web. Elk mens zal d.m.v. een eigen Blockchain zijn/haar data actief kunnen delen en managen; medische gegevens, diploma’s, web data, etc. Merken zullen waarde moeten bieden om daar gebruik van te mogen maken. Hoe meer data je deelt hoe meer waarde je terugkrijgt als gebruiker, deel je het niet dan ben je simpelweg niet te bereiken voor merken. De Blockchain browser Brave is daar al een goed en werkend 1e voorbeeld van. Verder verwacht ik dat Google en FB zich zullen decentraliseren, d.w.z. veel meer dan nu controle en waarde aan de gebruiker teruggeven, maar wel met een eigen crypto zullen proberen om gebruikers in hun ecosysteem te houden om zo hun dominante rol te behouden.
Ja absoluut. Steeds meer consumenten zoeken via spraak via hun mobiel of smart speaker. De grote vraag is in mijn ogen op welke manier Google en Amazon hun verdienmodel neerzetten. Vooral de ontwikkelingen van voice search binnen de assistant omgeving vind ik interessant, zoals Google Assistant & Amazon Alexa. Hiervoor spar ik ook veel met mijn collega Twan Hurkmans. Hij heeft een achtergrond als SEA strategist. Ik zie nu al drie verdienmodellen ontstaan vanuit de tech giganten richting merken. De eerste is een intikker, advertenties. De eerste voorbeelden zijn dit jaar ook al geweest. Ik verwacht wel dat je minder (lange) zoekresultaten zult horen dan dat we nu zien binnen zoekmachines. Via voice worden ads toch sneller als irritant ervaren door de consument. Vanwege minder zoekresultaten wordt de nummer 1 positie belangrijker dan ooit tevoren. Het tweede verdienmodel heeft met het aantal interacties van de agent (bot) van jouw merk en consument te maken. Zo’n agent ontwikkel je bijvoorbeeld binnen Dialogflow (Google) of Lex (Amazon). Voor elke interactie betaal je als merk een heel klein beetje geld. Hoe meer mensen in gesprek gaan des te meer geld voor de tech giganten. Het derde verwachte verdienmodel richting merken is de meest opvallende. Binnen de Google omgeving (Action on Google) of binnen de Amazon omgeving (Skill) ben je verplicht om een transactie API vanuit de tech partijen te implementeren indien er een aankoop wordt gedaan of een reservering wordt gemaakt. Op je eigen website is dit natuurlijk nu niet de situatie. Echter in dit geval bevind je je als merk binnen de omgeving van Amazon en Google. Gebruik maken van de transaction API is nu nog gratis, maar gaat dit gratis blijven?
Gaan we ooit producten kopen via het internet? Wanneer je als consument start met een voice assistant dan is het heel herkenbaar dat je in de eerste maanden alleen vraagt om het licht aan- en uit te zetten en muziek te spelen. Echter na verloop van tijd ga je andere type vragen stellen. In Nederland wordt de Google Home nog maar sinds een half jaar verkocht. Vanuit Kantar, ook onderdeel van WPP, hebben we aan 37 000 huishoudens gevraagd of zij een smart speaker in bezit hebben. Al meer dan 5% van de huishoudens heeft een Google Home of Amazon Alexa in huis staan. We gaan ontzettend snel als Nederland. Het is dan ook een kwestie van tijd dat de consument verwacht dat jij bereikbaar bent via voice assistants. Daarom is in hetzelfde onderzoek ook aan de 2000 smart speaker huishoudens gevraagd of zij vinden dat merken een eigen stem moeten hebben. De meerderheid is het hier mee eens. Het is vandaag ondenkbaar dat je een 404 error hebt op de startpagina van je website wanneer iemand jouw website bezoekt. En als je op de startpagina belandt dan ben je ook herkenbaar als merk zijnde. Probeer dit eens uit op de Google Assistant, “Hey Google, ik wil praten met [MIJN MERK}”. Ben jij bereikbaar via voice? En indien ja, ben jij al herkenbaar?
Menno en Jarno spreken donderdag 16 mei beide op allOut. Wil je meer over Voice en Blockchain en hun volledige verhaal horen? Haal dan nu je kaarten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!