Onderzoek: Twitter is het belangrijkste sociale medium in diplomatieke communicatie

Burson-Marsteller analyseerde de Twitter-accounts van 166 landen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

86 procent van de 193 landen die lid zijn van de Verenigde Naties (VN), heeft een eigen Twitter-account. 172 staatshoofden en regeringsleiders (70 procent) hebben een persoonlijk Twitteraccount. De Amerikaanse president Barack Obama ( ) heeft de meeste volgers - 57 miljoen op 24 maart. Paus Franciscus ( ) is een goede tweede met 20 miljoen mensen die zijn tweets volgen.  

Ziedaar de conclusies van het onderzoek  van pr-bureau Burson-Marsteller. Burson-Marsteller analyseerde in maart van dit jaar 669 Twitteraccounts wereldwijd van overheidsinstellingen, staatshoofden en regeringsleiders en ministers van Buitenlandse Zaken in 166 landen. 

Hashtag-oorlogen

Social media in het algemeen en in het bijzonder Twitter zijn niet langer alleen een bijzaak, aldus het pr-bureau, maar een essentieel communicatie-instrument voor regeringen, soms zelfs uitmondend in hashtag-oorlogen tussen ambassades en ministeries van Buitenlandse Zaken.

Burson-Marsteller geeft enkele aanvullende bewijzen voor de macht van Twitter in diplomatieke communicatie:

  • Tijdens de gesprekken  over Iran in Lausanne in maart van dit jaar was Twitter het voorkeurskanaal voor alle partijen die waren betrokken bij de onderhandelingen.
  • Twitter was essentieel in de  historische verzoening tussen  Barack Obama en de Cubaanse president Raul Castro. Hun handshake in Panama in april 2015 werd vooral via Twitter verspreid.
  • De voormalige minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton koos Twitter en YouTube om haar 2016 presidentiële bod aan te kondigen.
  • Geen ambassade kan het zich permitteren afwezig te zijn op Twitter, sociale media zijn inmiddels onderdeel van de diplomatieke opleiding voor ambassadeurs en diplomaten.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie