Pr-professionals vinden de pr-branche creatiever geworden en besteden ook meer aandacht aan het onderwerp.
Dat meldt Communicatie Magazine in het februarinummer, op basis van een groot internationaal onderzoek naar creativiteit in de pr van Holmes Report en H+K Strategies.
Voor het jaarlijkse onderzoek werden 600 pr-professionals in 35 landen bevraagd.
Aanzienlijke stijging
Bijna de helft van hen (49%) vindt dat pr-campagnes het afgelopen jaar creatiever zijn, een aanzienlijke stijging ten opzichte van vorig jaar, toen 61 procent het nog oneens was met deze stelling.
Ook de stelling dat het pr-bureaus ontbreekt aan grote ideeën krijgt minder steun dit jaar (55%).
Uitbetalen
Daarnaast blijkt dat er meer geïnvesteerd wordt in creativiteit. Het aantal bureaus met een creatief directeur is gestegen met bijna 10 procent sinds 2012 tot 42 procent van de respondenten.
Volgens de onderzoekers van Creativity in PR beginnen de investeringen van de branche in creativiteit zich nu uit te betalen, hoewel er nog wel wat zendingswerk bij opdrachtgevers is te verrichten.
Risicomijders
Zo blijkt dat pr-bureaus hun opdrachtgevers inmiddels de grootste barrière vinden voor het invoeren van creatieve pr-projecten; deze durven geen risico’s te nemen of ze wijzen de vernieuwende ideeën van de bureaus af .
In eerdere jaren waren de grootste obstakels nog een gebrek aan budget en tijd.
Sporadisch tevreden
Ook blijkt dat opdrachtgevers nog niet zo overtuigd zijn van de toegenomen creativiteit van hun pr-bureaus. De cijfers zijn dezelfde als in 2013: In totaal zegt 32 procent van de opdrachtgevers niet blij te zijn met de creatieve mogelijkheden van hun bureaus. Slechts 18 procent is consequent tevreden over de creativiteit van zijn bureau, terwijl de helft sporadisch tevreden zegt te zijn.
Reclamebureaus creatiever
Opdrachtgevers vinden de reclamebureaus en digitale agency’s ook creatiever dan pr-bureaus. Ze zijn sowieso wat kritischer op de pr-branche. Op de vraag hoe ze de overall creativiteit van de pr-sector waarderen, antwoordt 50 procent dat deze ‘gewoontjes’ of zelfs ‘slecht’ is. De andere helft is wel tevreden.
Creativiteit is wel een belangrijk criterium. Bijna driekwart van de in-house respondenten (73%) geeft een 8 of hoger op de vraag hoe belangrijk creativiteit is in de bureauselectie.
De grafieken en tabellen: