De bestedingen aan (digitale) out-of-home (OOH) reclame zijn in 2020 met 35 procent gedaald. De omzet bleef op 137,2 miljoen steken, meldt de overkoepelende organisatie van OOH-exploitanten Outreach. In 2019 werd nog 211,2 miljoen omgezet.
De daling is volgens Outreach volledig toe te schrijven aan de maatregelen rond covid-19. Deze zorgden vanaf half maart voor een sterke afname van de mobiliteit van de Nederlanders, waardoor adverteerder minder ‘buitencampagnes’ lieten ontwikkelen.
De grootste daling was er in het tweede kwartaal. De bestedingen zakten toen met maar liefst 67 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Na een relatieve verbetering in het derde kwartaal (daling van 25 procent) liet het vierde kwartaal met -29 procent weer een sterkere daling in de omzet zien.
De verhouding tussen traditionele OOH en digitaal is in 2020 gelijk gebleven met onderweg kleine schommelingen per kwartaal. Uiteindelijk ging bijna 90 miljoen euro naar traditioneel en iets meer dan 47 miljoen naar digitaal. Dat is een verhouding van 65 tegen 35 procent.
Eric Kip, voorzitter Outreach en ceo van Exterion Media voorziet nog geen herstel van de markt zolang Nederland in een lockdown zit. Tegelijkertijd wijst hij op het feit dat er buiten nog steeds voldoende massa te bereiken is: 'Exploitanten kunnen, met dank aan beschikbare data, het daadwerkelijk bereikte publiek ook goed inzichtelijk maken en adverteerders voor een afname op transparante wijze compenseren.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!