NRC. Dat is voortaan kortweg de naam van het mediamerk. Daarom staat er vanaf volgende week één logo boven alle journalistieke producten van NRC: de kranten (nrc.next, NRC Handelsblad), de website, apps en podcasts. Daarnaast begint NRC Audiohuis, een eigen productie-unit die ook gaat fungeren als uitgever van audioverhalen van derden. Madelon Fortuin, commercieel directeur NRC: ‘We zijn één NRC, hoe mensen ons ook lezen of luisteren.’
De logo's van NRC Handelsblad en NRC Weekend zien er vanaf volgende week dus anders uit. Er komt één nieuw logo. Dit wordt gebruikt op de ochtend- en de middagkrant. De naam nrc.next verdwijnt daarmee. NRC Handelsblad blijft wél. ‘Maar het ontwerp van het logo ligt meer in lijn met de logo’s boven onze andere uitingsvormen. Voor de lezer verandert er niets: de krijgt precies dezelfde krant, met enkel een ander logo. De verhalen die de journalisten maken, kunnen op alle platforms komen. Dat was al een tijd zo, nu wordt dat eigenlijk alleen maar duidelijker. En voor adverteerders blijft NRC Media als zakelijke partner bestaan', legt Madelon Fortuin uit.
Abonneerecord
Eerder deze maand bereikte NRC een mijlpaal met een record aantal abonnees: 300.000. Het afgelopen jaar liet NRC al een stijging zien in het abonneebestand, met 30.000 abonnees, nu in het eerste kwartaal van 2021 zet de groei door. Fortuin: ‘Of je nu de krant openslaat of leest op nrc.nl of verdieping zoekt in onze podcasts, in de kern is onze abonnee op zoek naar feiten en duiding. Onze redacteuren zetten zich dagelijks in om daar naar op zoek te gaan.’
NRC heeft al enige tijd geleden de digitale transitie ingezet en recente cijfers onderstrepen dat die koers slaagt. ‘Maar liefst 93 procent van onze abonnees heeft een digitaal account aangemaakt. Nrc.nl is onze belangrijkste kiosk geworden. Het aantal leesminuten is met 55 procent gestegen. We weten meer abonnees langer te laten lezen. Waardoor de commerciële boodschap ook langer in beeld is, gemiddeld 18 seconden.'
Geen cookiediscussie
Ook de cookiediscussie die momenteel in alle hevigheid wordt gevoerd, gaat al enige tijd aan NRC voorbij. Al in 2016 werd het quality-view-model ingevoerd.
Daarnaast nam NRC in mei 2018 stelling in door niet om consent te vragen en te stellen dat het product dat ze verkoopt journalistiek is en dus niet de data van abonnees. ‘We groeien in het maken van content voor adverteerders. En als je content maakt, dan wil je ook dat het gelezen wordt. Aan ons de taak om zoveel mogelijk lezers naar de content te brengen. Daar gebruiken we onze online inventory voor. De adverteerder betaalt pas als de lezer tenminste 15 seconden actief in het desbetreffende artikel leest.’
Audiohuis
De strategische keuze van NRC is in feite daar willen zijn waar de consument is. ‘Dat geldt natuurlijk voor ieder merk, maar wij proberen daar steeds op in te spelen.’ Audio is daarom een steeds belangrijker onderdeel binnen NRC. Afgelopen jaar nam NRC radiozender Sublime over en kwam het met de eigen NRC audio-app. Onder de noemer ‘Audiohuis’ introduceert NRC een eigen productie-unit die ook gaat fungeren als uitgever van onderscheidende audioverhalen van derden.
Daarmee moet de digitale audiomarkt ook aan de commerciële kant een boost krijgen, want dat staat in zijn geheel nog in de kinderschoenen. ‘Wij willen dé autoriteit zijn op het gebied van podcasting. Niet alleen als het gaat om het brengen van de beste content, ook als het gaat om distributie en monetization.'
Volgens Fortuin groeit het beluisteren van podcasts exponentieel. ‘Het medium podcast past bij onze vorm van journalistiek die breed kijkt en diep graaft en niet van het snelle citaat is. Het leent zich uitstekend om het verhaal met nog meer verdieping uit de doeken te doen. Het levert ons ook jongere abonnees op; ruim twee derde van de podcastluisteraars is jonger dan 35 jaar.’
De grote techbedrijven hebben de distributie van podcast in handen. Dat is een kwetsbare positie voor de journalistiek.
Investeren in podcasts
NRC investeert flink in eigen podcastseries: NRC Vandaag heeft volgens Fortuin maandelijks 1,3 miljoen downloads. Daarnaast is er ook een serie over Wetenschap (Onbehaarde Apen), Haagse Zaken, Cocaïnekoorts (over de georganiseerde misdaad), Onder de streep (over Economie). Daar gaan er nog meer bijkomen. ‘Momenteel hebben we 2 miljoen downloads per maand op onze podcasts.’
De eigen audio-app is ontstaan omdat enerzijds de grote techbedrijven de distributie van podcast in handen hebben. ‘Dat is een kwetsbare positie voor de journalistiek.’ Anderzijds wil NRC meer overzicht bieden in het podcastwoud. ‘Onze lezers en luisteraars zien ons als vertrouwde partner die een selectie voor hen kan maken uit dat enorme aanbod. NRC Audio vervult zo een rol als gids.’
Sublime
De overname van Sublime past volgens Fortuin goed in de strategische keuze om audio te omarmen. ‘Met de overname hebben we productie en distributie in huis gehaald om ook voor onze adverteerders de beste podcasts te maken. Zo hebben we voor KPN samen met Achtung en Mindshare de serie TaboeTalk gemaakt, die bekroond is met de Dutch Podcast Award in de categorie Beste Brand Story.’
Met Sublime versterkt NRC ook zijn salespropositie. ‘We zien dat maar liefst één op de vier Sublime luisteraars de weg naar NRC ook goed weet te vinden. NRC en Sublime zijn twee verschillende werelden maar op doelgroepniveau onderscheiden beide merken zich op dezelfde socio-demografische variabelen: beide merken doen het goed in AB1 en hbo+. En er is een belangrijke overeenkomst in mentaliteit waarbij waarden als duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid, ruimdenkend en ambitieus zowel door de gebruikers van NRC als Sublime zeer belangrijk worden gevonden (Bron: NPDM 2020, belangrijke waarden in het leven (score 8 t/m 10) t.o.v. NL13+).’