NRC, onderdeel van uitgever Mediahuis, kondigt aan per direct geen gebruik meer te maken van programmatic advertising via de open exchange. Deze manier van adverteren 'past niet bij het betrouwbare nieuwsmerk NRC en de vertrouwensband met lezers en adverteerders', zegt commercieel directeur Madelon Fortuin.
NRC is daarnee de eerste nieuwsmediapartij die zich onttrekt aan programmatic adverteren via open exchanges.
Vertrouwen
Fortuin: ‘Wij verkeren niet meer in de business van enkel kranten maken. Zelfs niet meer in de business van nieuws verslaan. Wij verkopen informatie en duiding op de complexe wereld om ons heen die je kunt vertrouwen. Ons product is onze NRC journalistiek en niet de persoonsgegevens van onze lezers. Daarom gaat NRC zorgvuldig om met de lezer om en dus ook met de persoonsgegevens. Voor adverteerders geldt dat ze hun merk in verbinding kunnen brengen met NRC. Dat levert positieve merkassociaties op. NRC biedt ‘brand safety’, merkveiligheid.'
Daar past programmatic adverteren op een open exchange volgens Fortuin niet bij. 'Wij onttrekken ons per direct aan dit ecosysteem en zullen onze online views daar niet meer aanbieden. Automatisch verhandelen is niet het probleem, dus dat blijven we doen via de private market places. Maar we willen wél weten met wie we zaken doen en controle hebben op uiting en cookies.'