De NPO wil in 2022 samen met de omroepen naar een nieuwe manier van programmeren. 'De programma’s staan centraal en programmagenres zijn het uitgangspunt. Genres als drama, journalistiek of human interest zijn het startpunt en pas daarna volgt de vraag wat er past bij NPO 1, 2 of 3 of NPO Start. In Hilversums jargon heet dat van netmanagement naar integraal programmeren.'
Dat maakte Frans Klein, directeur Video NPO, vanochtend bekend tijdens de presentatie van het nieuwe tv-seizoen.
Daarmee wil de NPO volgens Klein aansluiten bij de wensen en het gedrag van het publiek. 'Want dat verandert in snel tempo. En zo kunnen we nog sneller vernieuwen. Dat is nodig om ook in de toekomst een belangrijke speler te blijven met een aantrekkelijk, sprankelend en onafhankelijk samengesteld aanbod in een omgeving waarin steeds meer te kiezen valt.'
Dit jaar belooft Klein vernieuwing van de programmering op allerlei fronten. Eerder bleek dat de NPO wel kiest voor vertrouwde programma's. In het voorjaar was er volop discussie over de verjongingsplannen van de publieke omroep.
'Ingrijpen als daar reden toe is'
In haar laatste toespraak als bestuursvoorzitter van de NPO - eind dit jaar neemt ze afscheid - zei Shula Rijxman dat de onafhankelijkheid van de publieke omroep en zijn programma’s 'ons grootste goed' is. Rijxman zei dat het Commissariaat voor de Media sinds juli dit jaar over het toezicht van de governancecode van de NPO gaat. 'Deze heeft mede tot doel de onafhankelijkheid van het bestel te borgen.'
Volgens Rijxman gaat het Commissariaat hier nu een onderzoek naar doen; ook naar de zaken die de laatste tijd onderwerp van discussie waren. 'We wachten dat onderzoek af. Als daar uiteindelijk reden toe is, zal ik niet nalaten om als NPO in te grijpen, door bijvoorbeeld die gedragscode weer aan te passen. En ik ben hierover sowieso al in gesprek met de omroepen. Zodat we ook als NPO eventuele gaten in het borgen van die onafhankelijkheid kunnen dichten. Al valt of staat dat natuurlijk met het gedrag en de alertheid van omroepen en hun medewerkers.'
De bestuursvoorzitter wil dat de NPO verder naast het integraal programmeren snel meer stappen zet. 'Bijvoorbeeld door meer onderdelen te integreren, vaker faciliteiten te delen, door écht samen op te trekken in onze marketing. Want dáár zit de ware kracht van het omroepbestel. Samen zijn we meer dan de som der delen.'
Meer over de seizoenspresentatie hier.
Zie ook: Frank Volmer (Ster): 'Prijsstijging tv-reclame met 20 procent zou mij niet verbazen'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!