Nog geen herstel out-of-homemarkt

Afname bestedingen in eerste kwartaal 40 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020.

Een van de OOH-uitingen aan het begin van de corona-uitbraak.

De bestedingen aan Out of Home (OOH) zijn in het eerste kwartaal van 2021 wederom gedaald. De afname was 40 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020. De omzet was in totaal 22,6 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van Outreach, de marketingorganisatie van de OOH-branche.

De daling is logisch: het eerste kwartaal van vorig jaar was voor het grootste deel nog een kwartaal zonder coronamaatregelen. Bij digital was de daling van 26 procent minder dan bij de traditionele vormen van OOH waar 47 procent werd ingeleverd ten opzichte van dezelfde periode in 2020.

Het aandeel van digital (DOOH) nam hierdoor toe van 34 naar 42 procent. Dat is het hoogste percentage tot nu toe.

Met de cijfers van het eerste kwartaal van 2021 kan de balans van een heel coronajaar worden opgemaakt voor de OOH-markt. In totaal daalde het budget met 83 miljoen naar 123,4 miljoen in de periode Q2 2020 – Q1 2021. Traditionele OOH leverde in het coronajaar 53 miljoen in en digital ruim 30 miljoen.

De verwachting is dat met de versoepelingen rond de coronamaatregelen en het oplopende vaccinatietempo het herstel van de OOH-markt in het tweede kwartaal te zien is. Ook het digitale aandeel zal dan weer toenemen, verwacht Outreach. 

Outreach
Q1 Bron: Outreach

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie