De kijkcijfermetingen leken even een té grote horde voor het Nationaal Media Onderzoek. De afgelopen maanden bleek dat het verschil tussen het oude panel van GfK en het nieuwe panel van Kantar op detailniveau groter was dan gehoopt. Hoe groot blijft binnenskamers, maar blijkbaar zo groot dat er veto’s in de lucht hingen en er een oplossing moest worden gezocht. Die is gevonden weet Ton Schoonderbeek, directeur NMO te melden. In december is besloten dat het panel van Kantar wordt uitgebreid en dat GfK-panel blijft doorlopen. ‘We weten op dit moment meer over tv kijken in Nederland dan ooit’, zegt Schoonderbeek in een interview met Adformatie.
De afgelopen maanden is gewerkt om gen breuklijn te laten ontstaan. ‘Het huidige onderzoek loopt door en tegelijk zijn we met het nieuwe onderzoek begonnen. Gfk levert nog dagelijks kijkcijfers en die kloppen binnen de overeengekomen prestaties; de betrouwbaarheidsintervallen worden in alle gevallen gehaald. De techniek is niet meer up-to-date, vandaar ook de overgang naar een nieuw panel en techniek. Voor ons was 1 december een belangrijke dag, want toen is besloten dat het Kanter-panel wordt vergroot om meer stabiliteit te krijgen in de kijkcijfers.’ Alle seinen lijken dus op groen te staan: ‘De officiële tekst is: we zijn aan het testen. De ambitie is om 1 september live te gaan met het nieuwe kijkonderzoek via het vergrote panel van Kantar. We gaan ervoor zorgen dat het onderzoek klopt en dat niemand van zijn stoel rolt.’
Ook op het gebied van crossmedia-onderzoek worden vorderingen gemaakt: ‘Er lopen nu requests for proposals en dat is weer spannend, want het is complex. Het is iets dat nog niet eerder is gedaan en vanuit het buitenland kijken ze nieuwsgierig mee. Er komen verschillende methodes en verschillende timelines naar voren die variëren van vier tot veertien maanden.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!