Overslaan en naar de inhoud gaan

NMO: panel-update kijkonderzoek zorgt voor grotere daling in bepaalde doelgroepen

De daling is in de groep 35-49-jarigen en 20-49-jarigen, groter dan in de totale groep van 6+.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

NMO heeft de afgelopen maand een uitgebreide benchmark-analyse uitgevoerd in het Kijkonderzoek nadat een forse daling in kijktijd werd geconstateerd door mediabureaus en exploitanten. Een autonome dalende trend is al langer zichtbaar in de lineaire kijktijd, maar de daling in bepaalde doelgroepen, zoals 35-49-jarigen en 20-49-jarigen, was opvallend groter dan in de totale groep van 6+. De relatief grotere daling in bepaalde doelgroepen komt vooral door een panel-update, laat NMO vandaag weten in een statement.

related partner content for mobile comes here

Binnen de doelgroep van 35-49-jarigen is de gemiddelde kijktijd in de periode september 2023 tot en met januari 2024 6 procent lager als gevolg van de panelupdate die in augustus 2023 is uitgevoerd. Als de panel-update niet was uitgevoerd, dan was de gemiddelde kijktijd in voornoemde doelgroep 6 procent hoger. Bij 20-49 en 25-54 gaat het om 5 procent, bij 25-59 en 25-67 om 4 procent.

'Achtergrondkenmerken van alle panelleden ververst'

In alle andere databronnen die vergeleken zijn met het NMO Kijkonderzoek is steeds hetzelfde beeld zichtbaar: overal is een autonome dalende trend zichtbaar in de lineaire kijktijd. Maar als gevolg van de geplande panel-update is de daling in bepaalde doelgroepen relatief groot, meldt NMO.

'Bij een panel-update worden de achtergrondkenmerken van alle panelleden ververst. Zo neemt de leeftijd van alle panelleden met een jaar toe. Die aanpassing is eenmaal per jaar en voor alle panelleden op hetzelfde moment. Het effect hiervan is dat jongere, minder kijkende panelleden toetreden tot bepaalde doelgroepen en oudere, vaker kijkende panelleden de doelgroep verlaten. In het geval van de groep 35-49-jarigen stromen er dus 34-jarigen in en stromen de 49-jarigen uit. Doordat de jongere instromers een lagere kijktijd hebben, levert dit in sommige doelgroepen een daling op in kijktijd.'

'Volgens internationale standaarden'

'De conclusie van de benchmarkanalyse was dat het NMO Kijkonderzoek meer dan oké is en voldoet aan alle internationale standaarden', laat NMO-woordvoerder Frans Kok weten.

De conclusies uit de analyse worden door alle NMO-stakeholders bvA, PMA, NPO en Screenforce onderschreven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in