Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) brengt vanaf nu maandelijks de online live radiobeluistering in kaart, zodat voor alle radiomerken vergelijkbare cijfers gerapporteerd worden. Deze nieuwe standaard is toegankelijk voor de gehele markt, dus ook voor partijen die nu niet zijn aangesloten bij NLO.
De nieuwe cijfers hebben betrekking op het online luistergedrag op connected devices. Andere platformen voor het beluisteren van radio (zoals via FM of DAB+), maken geen onderdeel uit van de rapportage. Voor de totale beluistering, ongeacht het platform, is er het Nationaal Luister Onderzoek.
Met deze Streaming Audio Standaard wil NLO een marktstandaard neerzetten die op basis van een transparante aanpak vergelijkbare cijfers levert die marktpartijen kunnen gebruiken. De resultaten worden gepubliceerd in de vorm van maandelijkse toplijsten die het gemiddelde van een week weergeven.
29,6 miljoen streaming uren per week, Radio 538 populair
Uit de cijfers van januari en februari cijfers blijkt dat de totale online beluistering gemiddeld 29,6 miljoen uren luistertijd per week beslaat. Gemiddeld genomen zijn er 176.443 (januari)/176.942 (februari) streams tegelijkertijd actief. Zo is te zien dat Radio 538 digitaal populair is met in beide maanden ruim 2,1 miljoen 'gestarte sessies' (per week).
De NLO Streaming Audio Standaard bestaat uit de consumptie van live of lineaire audio die door luisteraars in Nederland online (via IP) wordt beluisterd. De data zijn gebaseerd op audiostreams en worden verzameld aan de hand van registraties via logfiles of webanalytics tools. Hiertoe werkt NLO samen met Triton Digital die via haar streaming meetservice de industriestandaard biedt voor gevalideerde online audiodata.
Transparantie
Frans Kok, directeur NLO: 'Deze nieuwe standaard vormt een mooie aanvulling op de live radio luistercijfers die wij maandelijks aan de markt leveren. Omdat we de cijfers in deze nieuwe ranker baseren op censusdata en niet op paneldata, kunnen we volumes rapporteren voor alle aangesloten zenders, groot en klein.'
Liedewij Hentenaar, directeur RAB: 'Het meten van diverse vormen van audio is belangrijk voor onze adverteerders. In het digitale audiodomein, waarin radiozenders bijzonder actief zijn en veel nieuwe proposities hebben ontwikkeld, is het enorm welkom dat de gehele markt nu kan werken met transparante en onderling vergelijkbare cijfers.'
De volledige rapportages van januari en februari staan hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!