Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse nieuwsmedia willen uitgeversrecht samen beheren

Derde partijen als de grote internationale platforms hebben voortaan toestemming nodig voor gebruik content.
tablet
© 123RF
tablet
© 123RF

Nieuwsmedia in Nederland willen samen optrekken en onderzoeken een gezamenlijk beheer van het uitgeversrecht, om de grote buitenlandse partijen het hoofd te bieden.

Door de implementatie van het uitgeversrecht in Europa op 7 juni wordt het voor nieuwsmedia mogelijk om meer controle te verkrijgen over hoe hun online nieuwscontent wordt verspreid en het oneigenlijk gebruik ervan te voorkomen.

related partner content for mobile comes here

Het nieuwe uitgeversrecht maakt het voor nieuwsmedia eenvoudiger om zelf te bepalen waar en onder welke voorwaarden hun nieuwscontent online wordt gedeeld, net zoals dat voor film- en muziekproducties al langer het geval is.

Volgens de aangesloten uitgevers komt de wetgeving hiermee ten goede aan een duurzaam en pluriform medialandschap 'waarbij goede, onafhankelijke journalistiek burgers informeert en bijdraagt aan een gezonde democratie'.

De uitgevers zijn 
BDUmedia, DPG Media, Erdee Media Groep, FD Mediagroep, Mediahuis, Nedag Uitgevers, NPO, NOS, ONE Business, RTL Nederland, Talpa Network en WPG Uitgevers.

Derde partijen als de grote internationale platforms hebben met de nieuwe Europese wet voortaan toestemming nodig van de betrokken nieuwsmedia voor het gebruik van hun online nieuwscontent.

In een aantal landen heeft deze wetgeving al tot concrete afspraken geleid. Het doel is om dit ook in Nederland te realiseren.

Tegelijkertijd is ook duidelijk dat het voor individuele organisaties niet altijd eenvoudig is om tot evenwichtige afspraken met de platforms te komen. Om die reden onderzoeken Nederlandse uitgevers samen met de landelijke commerciële en publieke omroepen de mogelijkheden voor een gezamenlijk beheer van het uitgeversrecht. De complexiteit van dit thema betekent dat er enige tijd nodig is voor het onderzoek. 

Zie ook het interview met Gerard Timmer (NOS) over samenwerking in de Nederlandse markt en het waarborgen van de Nederlandse journalistiek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in